söndag 10 mars 2013

Dags att så tomater

Nu börjar det verkligen ta fart med förodlandet. Nu i mars är det en hel massa frön som ska i jorden och först ut hos oss blev fyra sorters tomater. Tomater som fått solmogna på plantan smakar mer än de man köper i butiken och doftar fantastiskt. Det finns flera sorters tomater som lämpar sig bra för krukodling om man inte har tillgång till växthus. Idag har jag sått Black Russian (den godaste tomatsorten av alla, enligt mig), Ildi, Pendulina (en ampeltomat) och Moneymaker. Jag har tänkt sätta alla, utom ampeltomaten, i växthuset, men alla dessa sorter går bra att odla i stora odlingskärl också.

Paprikan jag sådde i början av februari är det dags att omskola nu, det ser man genom att den fått sitt första riktiga bladpar. Då är det dags för större kruka med mer näringsrik jord. Just denna är sådd i en torvkruka, så då är det bara att plantera hela krukan (samma gäller när man sått i kruka av tidningspapper). Det är bra eftersom man inte riskerar skada rötterna på samma sätt som om man planterat i en plastkruka som måste avlägsnas först. 
Utöver paprika och tomat har jag passat på att så lite olika kryddväxter. Förra helgen kunde jag stå ute i solskenet och så persilja, basilika, mejram och koriander. Det är vår det! Idag fick vi så inomhus för att slippa frysa fingrarna av oss. Under nästa vecka kommer jag så ytterligare några tomatsorter, samt ett par kålväxter. Om en månad kommer det vara mycket trångt på fönsterbänkarna, så nu hoppas jag våren skyndar sig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar