torsdag 14 april 2011

Veckans låda och tankar om säsong


Denna vecka testar vi Årstidernas Grönsakslåda. Återigen fick vi en låda full med fräscha, härliga grönsaker. Morötter, vitlök med stjälk, grön sparris, sallad, broccoli, tomater, spetskål, gurka, grapefrukt, zucchini och ostronskivling låg i lådan. Dessutom hade vi beställt ett kilo avocado och två kilo äpplen vid sidan av.


Jag tycker nog att grönsakslådorna känns rätt prisvärda, trots allt. Men jag har en invändning mot dem. Nu på förvåren finns det inte mycket grönsaker som är i säsong, det är rotsaker, kål, lök. De ekologiska grönsakslådorna innehåller dock sallad, gurka, tomater o dyl. För oss har det blivit lite en ursäkt för att äta dessa grönsaker, trots att de inte är i säsong. Visst känns det lite lyxigt, men jag är inte riktigt nöjd med det. För mig är det inte bara en miljömässig poäng att äta säsongsanpassat, utan även en smakmässig poäng. Jag gillar verkligen sallad i juni, jordgubbar i juli, zucchini i augusti och mangold i september. Men om allt finns tillgängligt året runt så känns inte salladen i juni särskilt lyxig. Dessutom smakar tomaterna inte särskilt mycket så här års.

Inför nästa vecka har vi bestämt oss för att hoppa över grönsaklådan och handla som vi brukar (fast ekologiskt). Vi kommer ändå passera ett Coop Forum i helgen och kan då passa på att plocka ihop vår egen ekologiska frukt- och grönsakslåda, lite mer säsongsanpassad än de färdiga. Återstår att se om det blir lite billigare också eller om priset blir detsamma.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar