torsdag 28 april 2011

Vårt mest älskade pålägg


En produkt som jag förutspådde skulle bli problematisk under ekoexperimentet är ost. Vi äter mycket ost i vår familj, i vanliga fall blir det ungefär ett kilo i veckan. Favoriten är prästost, ibland har vi testat andra ostar, men de har inte gått hem hos alla. Ost är i vanliga fall en produkt som vi jagar extrapriser på, eftersom det är dyrt. 

Ost är den mest klimatbelastande mejeriprodukten, så att minska vår konsumtion av ost är troligtvis viktigare än att köpa ekologisk. Här fick vi dock minskningen på köpet, dels för att ekoost är dyrare och dessutom är utbudet av ekologisk ost är ganska litet. Det finns ekologiska ostar i de flesta butiker, men de är dyra och jag har inte sett nån ekologisk prästost. Första veckan provade vi ekologisk Billingeost, och nöjde oss med en halvkilosbit. Barnen gillade inte smaken, vi vuxna tyckte den var okej men inte mer, och halvkilosbiten räckte nästan hela veckan.
Veckan efter köpte vi Änglamarks lagrade ost, men den var allt för vällagrad och gick inte att hyvla. Vi gav upp idén att ha den på smörgåsar och bestämde oss för att riva den och spara till paj och andra maträtter som blir goda av smakrik ost. Änglamarks milda ost blev mer populär. Inte lika god som prästosten, men alla i familjen accepterar den i alla fall. Det finns också ekologisk herrgårdsost från Arla, men eftersom herrgårdsost inte är nåt som gått hem i den här familjen tidigare har vi inte ens testat den.

Jag har minskat min ostkonsumtion radikalt under dessa veckor. Både av miljöskäl och ekonomiska skäl. Istället har jag haft avocado, keso och groddar på smörgåsarna. Jag skulle gärna vilja göra lite goda bredbara pålägg också, men det har inte hunnits med. Om nån har nåt gott recept så tar jag tacksamt emot förslag.

2 kommentarer:

  1. Cashewnötsröra!

    Mixa cashewnötter (ca 1,5dl) till mjöl,
    hacka ca 5cm purjolök (eller gräslök)och lägg i mixern tillsammans med lite salt, peppar och ca 1 dl vatten. pressa en halv citron över allt. Kanske lite färska örter också. Mixa alltihopa till en tjock smet. Ställ i kylen. Jättegott! (kan också göras som dipsås till chips eller grönsaksstavar. Då tar man bara lite mer vatten och kryddor)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Det ska jag testa ikväll. Hur länge håller det i kylen?

    SvaraRadera