onsdag 20 april 2011

Fisk i paket


Jag hade ju egentligen planerat rotfruktsgryta idag, men ett recept i "Sju årstider i Majas kök" gjorde mig så inspirerad att jag bestämde mig för att göra fiskpaket istället. I Majas bok hamnar det här receptet i säsongen "de frosttåliga", alltså på senhösten, men eftersom vi tog upp jordärtskockora förra veckan istället för i höstas passar det bra nu. Maja använder purjolök i sitt recept (men den är ju inte i säsong nu), medan jag tog lite av vitlöksstjälken vi hade hemma. Så här gjorde jag:

400 g sej fick tina i kylen ca 20 timmar. 600 g jordärtskockor kokades i lättsaltat vatten drygt 15 min, så att skalen blev lätta(re) att ta av. Skalen släppte bättre när jag sköljt skockorna i kallt vatten. Jag klippte två bakplåtspapper på mitten, skivade skockorna och lade dem mitt på bakplåtspappersbitarna. Sedan fördelade jag sejen ovanpå, lade på lite hackad vitlöksstjälk och en citronskiva. Jag strödde över hackad persilja (från frysen, jag frös in massor från trädgården i höstas), hällde på lite rapsolja och saltade och pepprade. Sen slöt jag om bakplåtspappret och lät paketen stå i ugnen i 200 grader ca 15 min.

Jag trodde barnen skulle tycka att det var kul med mat i paket, men de var skeptiska och efter att storebror hittat ett ben i sin fisk gick han från bordet. Lillebror gillade mest jordärtskockorna. Vi vuxna tyckte att heöa rätten jättegod och det är mycket sannolikt att vi gör nåt liknande igen. Det här att packa in fick i bakplåtspapperspaket var ju en jätterolig idé och jag kan tänka mig många goda saker som kan göra fisken sällskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar