söndag 10 april 2011

Matplaneringen - tankar och praktik

Jag fick en fråga om hur jag gör när jag planerar maten. Lite kort är det så att jag har en pärm med ca 40 recept som de flesta i familjen oftast gillar. Dessa är sorterade i olika kategorier: pasta, gryta, vegobiffar, soppa, fisk, helgmat och så vidare. Varje vecka tänker jag mig att vi ska äta ungefär en gryta, en soppa, en pastarätt osv. Jag har några små regler som jag satt upp för mig själv:
  • Ris max en gång i veckan. Ris är inte alls klimatsmart mat, men barnen är så förtjusta i det att vi tillåter oss att äta det 2-4 gånger i månaden i alla fall.
  • Fisk max två middagar i veckan. Vego är ju bättre för miljön, men vi äter fisk i alla fall, för att det är nyttigt och gott.
  • Sojaprodukter max två middagar i veckan. Oftast blir det bara en gång. Barnen får mycket sojaprodukter på förskolan och jag tror inte man ska äta för mycket av dessa.
  • Huvudregeln är att det ska vara säsongsanpassat. Här tycker jag faktiskt att de färdiga grönsakslådorna saboterar lite, men det får bli ett separat inlägg om det.
  • Den nya regeln som jag lagt till under ekoexperimentet är att minst en rätt varje vecka ska vara helt vegansk. Det misslyckades jag ju med att följa förra veckan, men nu ska det bli bättring.

Här kommer planeringen för vecka 15. Recepten kommer som vanligt under veckan.

måndag: Torsk med äggsås, potatis, sallad

tisdag: Lins- och korngrynsbollar, potatismos, rivna morötter, gröna ärtor

onsdag: Jordärtskockssoppa

torsdag: Pasta med linsbolognese, kokt blomkål

fredag: Ugnsgrönsaker med fiskbiffar

lördag: God linsgryta, ris, sallad

söndag: Bami goreng

Både tisdagen och lördagen är helveganska och torsdagens rätt innehåller bara lite smör och mjölk i potatismoset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar