måndag 18 april 2011

Gryta med skogssmak

3 dl torkade sojabitar (jag hade bara filéer, men jag kokade dem och delade till bitar)
1 grönsaksbuljongstärning
1 msk kinesisk soja
2 krm kryddpeppar
1 gul lök
1 bit rotselleri
2 morot
200 g svamp (jag tog hälften shiitake och hälften kastanjechampinjoner, för det var det vi hade hemma)
några kvistar bladpersilja
2 krm timjan

Koka sojabitarna enligt anvisning på förpackningen i vatten med buljongtärning och soja. Spara skyn när du häller av sojabitarna. Skala och tärna rotsellerin, skiva morot, lök och svamp.
Hetta upp olja i en gryta och stek lök, grönsaker och svamp några minuter under omrörning. Hacka persiljestjälkarna och lägg i tillsammans med timjan och lagerblad. Häll på sojabitarna och drygt 5 dl av skyn och låt allt småputtra under lock cirka 15 minuter.
Ät grytan med kokt potatis och grönsaker.

Man kan säkert göra den här grytan med vilka rotsaker som helst med gott resultat. Jag kan tänka mig att broccoli skulle göra sig bra i den också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar