onsdag 20 april 2011

Ny bok om klimatsmart mat

"Sju årstider i Majas kök" heter en alldeles ny kokbok med klimatsmart mat. Jag förhandsbeställde den redan innan den kommit ut och i måndags fick jag den. Jag gillar den, kanske inte i första hand för recepten, utan främst för säsongspyramiderna. Till varje säsong hör nämligen en kostpyramid med en bas av varor man kan äta ofta under säsongen, en mitt med varor man kan äta ibland och en topp med sånt man bör äta sällan. Mycket bra hjälp i matplaneringen, tycker jag.  Dessutom är den vacker och rolig att läsa.
Om man äter kött har man nog ännu större utbyte av boken, många recept är inriktade på att äta klimatmässigt hållbara mängder kött. För oss som inte äter kött kan man laga nåt av de vegetariska recepten eller helt enkelt ta bort köttet och ersätta med nåt annat i de icke-vegetariska recepten. Eller så struntar man i recepten nöjer sig med att använda bokens texter som inspiration och säsongspyramiderna som vägledning. För att sammanfatta så gillar jag verkligen den här boken. Det ska bli roligt och spännande att prova recept och följa med i de sju årstiderna.

3 kommentarer:

  1. Kul! Jag har Majas klimatmat och gillar den också. Har även Manna, den är väldigt trevlig med, men saknar det där med säsongsindelningen.

    SvaraRadera
  2. Jag tror jag måste ta mig förbi biblioteket och titta efter Majas klimatmat. Jag har hört mycket gott om den också. Vet du vem som skrivit Manna?

    SvaraRadera
  3. Oj, lååångt senare. ;) Karin Bille och Carola Magnusson står bakom Manna.

    SvaraRadera