onsdag 27 april 2011

Skåpsrensning till middag

Dagens middag var en riktig skåpsrensning. Matlagningsyoghurten hade egentligen passerat "bäst före"-datumet, men smakade fortfarande okej. En bortglömd bit fetaost som jag hittade i kylen och lite färska örter från trädgården blandades med yoghurten till en god sås.

Fetaostsås
2 dl matlagningsyoghurt
1 paket fetaost
färsk basilika och gräslök

Smula ner fetaosten i yoghurten, klipp över de färska örterna. Blanda.

I frysen hade jag en påse kokta vita bönor som blivit över och en påse fryst pesto från i höstas. I skafferiet fanns en påse soltorkade tomater. Det blev basen i bönsalladen. Man kan såklart ta vilka bönor som helst, det var bara dessa jag råkade ha klara i frysen.

Bönsallad med soltorkade tomater
3 dl kokta stora vita bönor
4 dl kokta black-eye bönor
0,5 dl olivolja 

0,5 dl rödvinsvinäger
1 msk limejuice
100 gram soltorkade tomater, strimlade
1 dl pesto
lite svartpeppar och örtsalt
Rör ihop ingredienserna till dressingen först. Blanda med bönorna och de soltorkade tomaterna.

Till detta åt vi ugnsrostade rotsaker. Jag passade på att ta slut på rotsolrosrötterna och använda en del jordärtskockor. Dessutom hade vi morötter, rödbetor och en bit rotselleri i. Skala och dela allt, blanda med olja i en långpanna och rosta i 225 grader ca 25 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar