onsdag 6 april 2011

Kikärts- och rotsakspytt med feta

Det här är hela familjens favorit. Ett recept som alla borde pröva. Man kan blanda rotsaker som man vill, men rödbetor tycker jag att det känns tomt utan. Jordärtskockorna har jag precis tagit upp ur landet, de växer fint här i lerjorden. Ja, det är mycket skalande och hackande, men så blir det väldigt gott också.

1½ kg blandade rotsaker (idag hade vi morot, kålrot, rödbeta, palsternacka, jordärtskocka, potatis och dessutom kålrabbi även om det inte är en rotsak)

3-4 dl kokta kikärtor
1 dl olivolja
1 paket fetaost
en halv citron(eller 3 msk citronjuice)
2 tsk timjan
örtsalt

Sätt ugnen på 200-250 grader. Skala och tärna alla rotsakerna. Lägg rotsakerna och kikärterna i en långpanna (jag burkar oftast ha frysta kikärter, men då tinar de ju under tiden). Ringla över ½ dl olivolja. Sätt in i ugnen 15-40 min (beroende på temperatur och smak).
Pressa citronen, blanda med resten av olivoljan, timjan och örtsalt. Smula fetaosten över pytten och häll över dressingen. Blanda och låt er väl smaka!

6 kommentarer:

  1. Detta blev vår middag idag, jösses vad gott! Morot, kålrot, kålrabbi, rotselleri, sötpotatis, potatis och rödbeta. Och vitlök, både i ugnen samt pressad i dressingen. Mums! Jag rostade också lite blandade frön med tamari att strössla på, det är alltid gott. Tack för bra recept!

    SvaraRadera
  2. Det lät gott med rostade frön med tamari. Hur gör du dem?

    SvaraRadera
  3. Jag bara blandade solrosfrön, pumpafrön, sesamfrön och linfrön med några skvättar tamari i pannan. Rostar tills tamarin har torkat in. Linfrön var dock ingen höjdare eftersom gelen som bildas när man fuktar dem fastnade i stekpannan. Jag hittade receptet i "Peace Love and Raw" av Renée Voltaire.

    Frön är ju nyttiga och barnen gillar liksom allt man får strössla på själv :)

    SvaraRadera
  4. Jag gjorde detta till middag igår och det var så vansinnigt gott att jag nästan åt ihjäl mig! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  5. Hej! Jan man ha burk kikärtor? Aldrig sett frysta, vart hittar du de?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går jättebra med en burk kikärtor. Jag kokar alltid mer än jag behöver och fryser in resten i lagoma portioner, det är så jag får frysta. Men det går som sagt utmärkt med konserv också. Bara skölj dem ordentligt.

      Radera