torsdag 28 april 2011

Kryddig linssoppa med kokos


Linssoppa är kanske inte så vackert att se på, men smaken är det absolut inget fel på. Jag brukar tänka på berättelsen om Esau som sålde sin förstfödslorätt för en tallrik linssoppa. Det måste ju betyda antingen att linssoppa är fantastiskt när man är hungrig eller bara outsägligt gott.
Soppor med gröna linser är en favorit hos mig. Just den här soppan är faktiskt inte min absoluta favorit, men den är god och smakar annorlunda än de flesta andra soppor vi äter. Bara det faktum att den inte smakar som allt annat gör den rolig att äta ibland. Receptet på min favoritsoppa får ni vänta med till en annan vecka.

Kryddig linssoppa med kokos

2 dl gröna linser
1 gul lök
2 morötter
1 vitlöksklyfta
2 msk olja
1 tsk brunt senapsfrö
1 tsk curry
½ tsk spiskummin
½ tsk ingefära
½ tsk vaniljpulver
1 buljongtärning
5 dl vatten
1 burk hela tomater
1 burk kokosmjölk
salt och peppar

Koka linserna lagom mjuka. Häll av och ställ åt sidan så länge.

Skala lök, morötter och vitlök. Skiva löken och tärna morötterna. Finhacka vitlöken.

Hetta upp oljan, tillsätt senapsfröna. När de poppar, tillsätt de andra kryddorna, lök och morötter. Fräs ca 2 min. Tillsätt vitlök och fräs ytterligare ca 1 min. Tillsätt buljongtärning, vatten, tomater, vanilj och kokosmjölk. Koka upp. Sjud ca 20 min. Lägg i de kokta linserna. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar