torsdag 13 december 2012

Fiskrätt med fänkål

När vi fick fänkål i grönsakslådan stod jag helt handfallen. Jag hade aldrig tidigare lagat nåt med fänkål, så jag frågade efter recept på forumet SjalBarn och fick massa bra tips. Det jag fastnade för var en gryta med tomat och fisk. Den var verkligen supergod. Så här gjorde jag:

Fiskgryta med tomat och fänkål

800 g fryst torsk (MSC-märkt)
1 gul lök
1 paket krossade tomater
1½ dl vitt vin
1 buljongtärning
½ msk socker
1 fänkål

Låt fisken tina i kylen, ca ett dygn.
Hacka löken och fräs i lite olja. Tillsätt tomater, vin, buljongtärning och socker. Låt koka ca 10 min.
Skär fänkålen i tunna klyftor och lägg i den i tomatsåsen. Koka tills fänkålen börjar bli mjuk, ca 15 min.
Tärna fisken och lägg i den mot slutet av koktiden. Koka tills fisken är klar.
Servera med råris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar