måndag 30 maj 2011

Ny utmaning: Ät upp maten

Vi har beslutat oss för att anta en ny utmaning. Under juni månad ska vi försöka hålla nolltolerans mot att kasta mat. Vi ska äta upp alla rester, hålla koll på vad som börjar bli gammalt och trist i kylen, inte köpa hem mer än vad vi behöver av färskvaror och försöka dimensionera portionerna på barnens tallrikar. Här på bloggen hoppas jag kunna tipsa om hur man kan variera recepten för att använda upp det man har hemma, hur man kan fräscha upp sånt som börjat se trist ut och redogöra för hur det går i största allmänhet. Jag tror inte jag kommer uppdatera varje dag, jag har för mycket att göra i trädgården för att hinna med det, men flera gånger i veckan ska jag försöka skriva.
Dagens rätt blev sojabönsbiffar med potatis, sallad och svampsås. I frysen fanns kokta sojabönor och kidneybönor som ville bli uppätna. Variationer för att anpassa till vad man behöver göra av med kan vara att byta kidneybönorna mot någon annan sorts bönor (eller för den delen gröna linser), purjolöken i biffarna kan ersättas med gräslök, gul lök eller röd lök beroende på vad som finns hemma. Ströbröd och mjöl kan bytas mot antingen bara det ena eller bara det andra, istället för grahamsmjöl kan man ta något annat grovt mjöl och ströbröd kan ersättas med kli.

Anledningen till att jag gjorde just svampsås var att jag hade fem överblivna skogschampinjoner i kylen. Annars hade det gått bra med t ex skivad gul lök istället, eller bara en enkel gräddsås. I såsen hade jag också en klick creme fraiche, men den hade lika gärna kunna bytas ut mot grädde eller bara uteslutas. En bra sak att veta om creme fraiche är att den kan hålla flera veckor efter att bäst före-datumet passerat, är det inget synligt mögel på den brukar den smaka bra och gå utmärkt att äta.

Salladen var från förra veckans grönsakslåda och såg rejält trött ut, men några timmar i iskallt vatten gjorde den krispig och god igen. Jag använde också en halv avocado som legat några dagar i kylen och var brun på ytan, men när jag skrapat bort det bruna var den grön och fin och jättegod.  
Till maten drack vi vatten smaksatt med basilika. En rolig variation till vanligt vatten och citronvatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar