torsdag 19 maj 2011

Storebrors älsklingsrätt


Så gott som varje kväll vid middagstid utspelar sig följande scen vi vårt matbord:
Storebror: Vad blir det?
Förälder: *säger dagens mat*
Storebror (med ilsken gnällröst): Åååh! Varför kan vi aldrig äta afrikansk gryta med ris? Vi äter ju aldrig afrikansk gryta och det är faktiskt min älsklingsrätt. Varför kan vi aldrig äta min älsklingsrätt? (surar)
Så idag blev det afrikansk gryta med basmatiris till middag. Det kanske inte är de mest närodlade ingredienserna, men konserverna har ju i allmänhet fraktats med båt och sen är det ju en helt vegansk rätt också (vilket i allmänhet är bra ur resurssynpunkt). Kung Markatta har ekologisk ananas på burk och då kan man använda halva burken till maten och halva till efterrätt. Här kommer receptet:

Afrikansk gryta

2 dl gröna linser
5 dl vatten
1 gul lök
olja
3 färska tomater
4 dl kokosmjölk
1-2 msk curry
1 msk tomatpuré
1 buljongtärning
1 liten burk ananas
2 bananer
1 dl cashewnötter
salt
vitpeppar

Skölj linserna och koka upp vattnet. Lägg i linserna och låt de koka i femton minuter. Häll sedan av vattnet.
Hacka löken och fräs den i oljan. Hacka tomaterna fint. Tillsätt kokosmjölken, curry efter smak, tomaterna, tomatpurén, buljongtärningen och linserna och låt det koka upp.
Skär ananasen i små bitar och lägg i grytan. Låt koka cirka fem minuter.
Tillsätt sedan bananerna i skivor och hackade cashewnötter. Låt koka ytterligare fem minuter. Smaka av med salt och peppar.

2 kommentarer:

  1. Trevlig blogg - och sympatiskt med eko-inriktning. De flesta (av oss) som gillar mat bryr sig för lite om hur jorden och producenterna mår.
    Men orsaken till att jag kommenterar är en annan: Barn!
    Vi är bara tre i familjen och vi bestämmer maten var tredje vecka. Det började vi med när den nu 14-årige sonen argumenterade på ungefär samma sätt som storebror här ovan, typ "Jag får ALDRIG bestämma nånting".
    Systemet med var tredje vecka, men jag blir ibland helt vansinnig på att 14-åringen bestämmer samma mat vecka efter vecka.
    /Roland
    PS Jag är intresserad av (och skriver om) vin. Har ni bra tips på ekologiska viner?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Roland!
      Kul att du hittat hit.

      Vilken bra idé att turas om. Jag misstänker att en hel vecka med storebrors favoriter skulle bli lite mycket, men kanske borde vi ge honom en dag i veckan? Jag är bara lite rädd att det skulle bli våfflor varje gång...

      Jag dricker sällan vin, så jag har väldigt enkel smak. När jag köper vin brukar jag köpa det de har på Systembolaget som råkar vara vitt, ekologiskt och säljas i halvflaska. Jag gillar det, men är som sagt ingen vinkännare alls.

      Radera