söndag 1 maj 2011

"Ät vad du har" blev tacomiddag

Högst upp i skafferiet hade vi ett kvarglömt paket med taco tubs. Det hade visserligen passerat sitt "bäst före"-datum med åtta månader, men det var oöppnat, och torra varor blir sällan dåliga. Bredvid stod en burk med krossade gula ärtor. Jag köpte en påse på nån arabisk-inspirerad butik för säkert sex-sju år sen och den blev det visst inte av att vi använde dem. Idag fick de bli taco-färs (i alla fall hälften av dem, den andra hälften får vi använda längre fram, kanske till pastasås eller nåt). Jag kokade dem i ungefär 20 min (eftersom de var krossade behövde de inte blötläggas innan) och kryddade dem med en påse taco-krydda vi hade i skåpet. En halv burk taco-sås fanns i kylen från förra gången vi åt tortillas, bra att få använda den.

Sen köpte jag lite kruksallad och tomat för att lätta upp det hela lite, ibland kan man unna sig lite som inte är i säsong. Förresten ska jag prova att plantera om kruksalladen och se om det kommer nya blad om den får stå på förnsterbrädan nån vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar