söndag 1 maj 2011

Bakdag

Brödet i frysen var helt slut, så idag fick bli bakdag. Tre olika sorters bröd blev det, ett formbröd med havregryn som jag fryser in skivat och använder till varma mackor, en stor laddning rågkusar och två surdegsbröd med hel havre i. 

Rågkusarna bakar jag efter ett inte särskilt exakt recept, ungefär så här:

Rågkusar

På kvällen
1 dl rågsurdegsgrun
6-10 dl ljummet vatten
6-10 dl rågmjöl
Blanda surdegsgrund, vatten och rågmjöl. Låt jäsa i rumstemperatur under natten.

På morgonen
Tillsätt ca 1 tsk salt och så mycket rågmjöl att degen får en bra konsistens. Den ska vara ganska fast, men ändå kladdig. Jäs 4-8 timmar (beroende på temperatur och vad som passar med livet i övrigt).

Häll upp rågmjöl på en tallrik. Forma degen till kakor genom att klicka ut den i lagom portioner i mjölet, strö över mjöl och platta till. Jäs på plåt ca 1 timme. Grädda ca 20 min i 225 grader. Låt kusarna svalna på galler så pass att det går att hålla i dem. Skär runt kanten med en vass kniv och riv isär över- och underdel. 

Surdegsbröden med hel havre är i princip bakade efter ett recept på Pain de Martin. Skillnaden är att jag har hel havre istället för korn och att jag bara öser ner degen i formar istället för att forma dentill rullar och rulla i havregryn. 

Formbröden med havregryn baseras från början på receptet på Torsdagsbröd i Martin Johanssons Enklare bröd. Fast jag hade mer havregryn och lite surdeg i också. Vi smakade på det till mellanmål och det var mycket gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar