lördag 7 januari 2012

Gott nytt år med skåpstömmar-januari


Nu är jag tillbaka efter ett lågt blogguppehåll. I höstas läste jag, vid sidan av mina vanliga studier, kursen Mat och miljö vid Umeå universitet och den tog all min fritid och lämnade bloggandet i bakvattnet. Nu är kursen dock så gott som slut och jag kan lägga lite tid på bloggen igen.

Kursen Mat och miljö var en distanskurs om 7,5 hp (dvs arbetsinsatsen beräknades till tio timmar i veckan). All undervisning och examination skedde över internet, så jag har inte varit i Umeå en enda gång. Eftersom kursen behandlade ett ämne som jag redan är väldigt intresserad så kände jag redan till en hel del av det som vi läste om, men att få fördjupa sig, diskutera och reflektera över matens ursprung, miljömärkning, matavfall m.m. var både roligt och stimulerande. Jag kan varmt rekommendera kursen.

I kursen fick vi lära oss om S.M.A.R.T-modellen för att planera mat. Den påminner mycket om det sättet som jag alltid har planerat vår mat. Dessutom dök de där klimatpyramiderna som jag hyllade när jag recenserade boken ”Sju årstider i Majas kök” upp i utredningsmaterialet som lett fram till S.M.A.R.T-modellen. Det finns verkligen mycket utredningar och rapporter på nätet att läsa för den som är intresserad av kost och miljö och den här kursen var en bra vägledning till att hitta dessa.

Under mellandagarna passade jag på att avfrosta frysen och inventera innehållet. På samma sätt har jag inventerat kylen och januari månads mat kommer gå i skåprensningens tecken.

Frysen tömde vi i juni förra året, så den innehåller inte lika många dåliga samveten som kylen, tack och lov. Nu är det de dåliga samvetena i kylen som ska utrotas och det kommer att ta minst hela januari.

Först ut är rödbetsburken. Den är egentligen inte nåt dåligt samvete än. Den har inte ens stått i kylen ett år. Jag köpte den nån gång i våras. Från början skulle de nog användas i Biff à la Terneborg, men den här veckan ska den få vara tillbehör till pytt med traditionella tillbehör. Det passar bra, för vi har ett paket ägg i kylen också.

Måndag: Pytt med traditionella tillbehör

Här är ett dåligt samvete. Den här kaviartuben köpte vi på Hemköp i Uddevalla när vi var på väg hem från vår semester i Lysekil i juni 2010. Vi äter sällan kaviar på smörgåsar, mest för att jag inte är så förtjust i smaken. Dock håller den sig bra, då den dels är så salt att bakterier har svårt att växa i den och dels är förpackad i princip lufttätt i tuben. Ett gott recept med kaviar är mormors strömmingslåda. Den är väldigt god och strömming är en bra fisk ur miljösynpunkt, men då den tyvärr innehåller miljögiftet dioxin bör inte barn och kvinnor i fertil ålder äta strömming mer än 2-3 gånger per år. Därför ska vi prova en annan fiskrätt med kaviar, Ugnsbakad fisk med kaviar. Kanske blir det en ny favorit?

Tisdag: Ugnsbakad fisk med kaviar, kokt potatis

På onsdag blir det soppa. Vi frös in en del pumpa när vi gjorde lyktorna i höstas och tillsammans med en slatt vitt vin som står i kylen ska den bli soppa. Recept kommer senare i veckan.

Onsdag: Pumpasoppa

Det var nog nästan ett år sen jag var inne i stan och gick i hälsokostbutiker och hittade burken på bilden ovan. Den här Tikka Masala-pastan fick jag för mig skulle vara rolig att laga nåt med. Dock har den bara stått i kylen och varit ett dåligt samvete, jag har inte ens öppnat den. Men det ska bli ändring nu. Vi äter sällan quorn, jag gillar inte smaken så mycket, men till den här tror jag det kan passa bra. Senare i veckan kommer receptet.

Torsdag
: Quorn Tikka Masala, ris

Tahini. Vad gör man med det egentligen? Smaksätter hommous, visst, men sen då? Jag har provat att göra tahinibollar till fredagsmyset, men de blev inte så goda. Nu tänkte jag prova att ha det i dressingen till en taboulleh på dinkelvete med kikärter och grilloumi (har ett paket i kylen som kanske inte kan klassas som dåligt samvete än, men som ändå borde ätas upp snart).

Fredag: Dinkeltaboulleh med kikärter och grilloumi

Så ser vår matsedel ut denna vecka. De flesta recepten kommer också upp på bloggen så småningom. Det är i alla fall min ambition.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar