lördag 7 januari 2012

Skåpstömmar-lasagne


I påsen till vänster är det mangold som vi odlat i vår trädgård i somras. Min frysinventering visade att vi har 13 dylika påsar som måste ätas upp innan det är dags att skörda ny mangold i juli. Jag har dimensionerat påsarna så att de är perfekta till ladagne, så det är dagens middag.
Sojamjöl brukar hålla bra om man förvarar det i kylen, men i höstas så möglade faktiskt en påse vi hade haft allt för länge (nåt år efter att bäst före-datumet passerats). Då köpte vi en ny påse, eftersom sojamjöl är en nästan nödvändig ingrediens i våra vanliga vegobiffar. Sen har paketet blivit stående i kylen då vi inte ätit just de vegobiffarna på ett tag. Inte bra. Till bechamelsås går det åt en del mjölk och då tänkte jag att jag skulle kunna koka sojamjölk enligt receptet på påsen och använda i bechamelsåsen. Det är en bra idé inte bara för att sojamjölet faktiskt blir använt, utan också för att sojamjöl i allmänhet är betydligt klimatsmartare än komjölk.
I frysen hittade jag också en påse kokta bruna bönor som jag bestämde mig för att ha i lasagnen (i vårt vanliga recept ingår annars vita bönor i tomatsås).


Skåpstömmar-lasagne med sojabechamel och bruna bönor


Tomatsås
1 burk krossade tomater
1 gul lök
2 vitlöksklyftor 
2 morötter 
1 buljongtärning
2 msk tomatpuré 
3 dl kokta bruna bönor
1 dl vatten 

Hacka löken, skala och grovriv morötterna. Fräs lök, pressad vitlök och morot i lite olja. Häll på tomater, buljongtärning, tomatpuré och bruna bönor. Späd med lite vatten. Koka ca 10 min.

Sojabechamel
7+2+1 dl vatten
2 dl sojamjöl
4 msk vetemjöl
salt och peppar

Koka upp 7 dl av vattnet. Rör ut sojamjölet i 2 dl vatten och vetemjölet i 1 dl vatten. Vispa i sojamjölsblandningen i det kokande vattnet och koka under omrörning i 5 min. Tillsätt vetemjölsblandningen under vispning och koka under omrörning 3 min. Salta och peppra efter behag (jag tycker såsen behöver kryddas betydligt mer när den görs på soja jämfört med komjölk).

Grönvit röra
200 g förvälld mangold (jag förväller innan jag fryser in den) 
2 dl av bechamelsåsen

Rör ihop och krydda eventuellt med nån örtkrydda.

Värm ugnen till 225 grader.
Varva lasagneplattor, tomatsås, bechamel och grönvit röra i en ugnsfast form. Den grönvita röran ska vara ett eget lager i mitten. Strö över ost (jag tog kanske 1,5 dl sammanlagt, en riven ostkant och lite extra från frysen). Gratinera i ugnen ca 20 min.
Servera med en vintersallad. Jättegott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar