lördag 16 mars 2013

Veckomatsedel vecka 12

I fredags kom årets sista Svenska lådan från Ekolådan. Den var full med rotsaker, så då passar det ju bra med rotsakspytt.

måndag: Kikärts- och rotsakspytt med feta

För att få lite variation på pastarätterna tänkte jag prova en ny variant på sojabönsbullar som serveras med pasta och en klassisk tomatsås.

tisdag: Sojabönsbullar, pasta, tomatsås

När jag la upp receptet på den mexikanska böngrytan så lagade jag den med black eye-bönor. De var något av mina favoritbönor vid den tidpunkten, så nu sörjer jag att det inte går att få tag på dem längre. Skörden måste slagit fel eller nåt, för senaste året har det inte funnits ekologiska black eye-bönor i butik. Jag tänker prova att använda pintobönor den här veckan, men även svarta, vita eller kidneybönor fungerar bra.

onsdag: Mexikansk böngryta, nakenhavre

Ledsna palsternackor i kylen passar bra i fisksoppa.

torsdag: Fisksoppa med räkor

På fredag blir det pizza. Jag kommer ha mozzarella, räkor och champinjoner på min. Barnen brukar vilja ha ananas. Eftersom det är svårt att hitta ekologisk ananas i vanliga butiker brukar vi beställa på konserv från Ekolådan, men i välsorterade hälsokostbutiker borde man också kunna hitta. 

fredag: Hemlagad pizza

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar