söndag 10 mars 2013

Veckomatsedel vecka 11

Om man bor i villa, radhus eller radhuslik lägenhet så får man "tidningen" Vi i Villa i brevlådan. Det går inte att komma undan. Jag har provat att sätta upp "Ingen reklam, tack!" på brevlådan, men eftersom den tydligen (av nån okänd, mystisk anledning) klassas som tidning och inte reklam så hjälper inte det. Jag har också ringt och mailat till dem och försökt slippa få tidningen, men se det går inte, för de har inga rutiner för sådant ("och den kommer ju ändå inte så ofta", citat från personen jag pratade med när jag sist försökte). Som jag ser det är "tidningen" bara en glassig reklambrochyr som vill få oss att köpa mer saker. Men det finns ändå ett inslag i tidningen som jag tycker är bra och det är Johan Tells spalt. På bilden ovan ser ni det senaste utgåvan. Johan förespråkar minst en vegetarisk dag i veckan och ger tipset att man ska lära sig laga fler rätter med baljväxter än bara ärtsoppa och bruna bönor. En bra rätt att börja med om man inte brukar laga och äta så mycket vegetariskt är måndagens böngryta. Den går på nolltid att laga och smakar jättegott!

måndag: Böngryta med majs och feta, quinoa

Förra veckan började jag ett litet projekt med gula ärtor i matlagningen. På tisdag är det dags för ett nytt recept. Den här gången blir det ärtbullar med det klassiska köttbullstillbehöret brunsås.

tisdag: Ärtbullar, kokt potatis, brunsås

Soppa är toppen och på onsdag blir det en barnvänlig redd soppa med pasta och vita bönor. Till soppan blir det nybakt bröd.

onsdag: Tomatsoppa med vita bönor

Kokta, grovt mixade sojabönor blir en fin färs som man kan göra pastasås på. Sojabönor har en helt annan konsistens än de andra baljväxterna, fastare och mindre mjöliga, så det blir en kul variation.

torsdag: Pasta, pastasås med rotsaker och hemmagjord sojafärs

Alla familjer har nog sitt eget sätt att "göra helg", ha fredagsmys eller vad man nu kallar det för. För mig är det inget som signalerar start på helgen mer än ugnsrostade rotsaker med nåt tillbehör och yoghurtsås. Vill man undvika fisken kan man exempelvis göra en bönsallad till eller kanske några goda vegobiffar. 

fredag: Ugnsrostade rotsaker, fiskbiffar, yoghurtsås

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar