fredag 8 februari 2013

Nu börjar odlingssäsongen


Nu i februari är det dags att förså chili och paprika. Idag har jag försått paprika av sorten California Wonder. Det är en växthuspaprika som ger frukter av samma typ som de vanliga paprikor man köper i affären. Förra året köpte jag en färdig planta som gav två frukter. Jag hoppas såklart på bättre skörd i år, men eftersom det är första gången jag försöker driva upp den här sorten från frö så vet jag inte vad jag kan vänta mig.

Konventionellt odlad paprika är en av de grönsaker som innehåller mest bekämpningsmedel när man köper den i affären. Verkligen en vara som är värd att köpa ekologisk alltså. Paprikaodling i norra Europa (framförallt Holland) kräver dessutom stora mängder fossil energi, varför paprika från Sydeuropa är ett bättre alternativ. Säsongen för paprika infaller på hösten, just när mina plantor förhoppningvis också ger skörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar