söndag 10 februari 2013

Mat som barn gillar

Eftersom det händer då och då att jag får frågan om jag känner till några goda vegetariska rätter som barn gillar, så tänkte jag skriva ett litet inlägg om det. Men jag ska börja med en disclaimer: Barn är som vi alla vet inte nån enhetlig grupp. Mina barns favoriträtter varierar med ålder, dagsform, väder och en massa andra faktorer som jag aldrig lyckas lista ut. Just nu äter skolbarnet nästan allt han kommer över, medan hans i vanliga fall så matglada lillebror bara petar i maten, men för bara ett år sedan var rollerna ombytta. Det finns alltså ingen garanti att just ditt barn kommer älska de här rätterna, men det är ändå rätter som oftast går hem här hemma.

En rätt som storebror dock nästan alltid älskat är den rätt som av nån outgrundlig anledning kallas afrikansk gryta, en gryta med gröna linser, kokosmjölk, ananas och banan. Serveras den med basmatiris så är lyckan gjord.

Pasta går ju hem hos de flesta barn. Hos oss går den ner både i form av pastalåda och med såser som linsbolognese och sojabolognese.

Kikärtor kan man med fördel servera precis som de är till barnen. Om de ätit lite dåligt kan en skål kikärter framför teven vara ett prefekt kvällssnack, men även kikärtsgrytor brukar vara uppskattade. Afrikansk kikärtsgryta är en tomatbaserad kikärtsgryta smaksatt med jordnötssmör.

Även andra tomatbaserade grytor brukar vara populära. I mexikansk böngryta är det majsen och bönorna som lockar och i böngryta med majs och feta finns dessutom fetaost som de gillar.

Mina barn är väldigt förtjusta i quorn, kanske för att vi inte äter det så ofta. Quorn- och mangogryta är en rätt som hela familjen uppskattar.    

När det gäller vegetariska biffar och bollar är det lite olika vad som går hem, men barnens oöverträffade favorit är lins- och korngrynsbollar, helst med potatismos. Även sojabönsbiffar och vegobiffar kan gå hem, men det beror lite på hur konsistensen på dem har blivit. Jag ska försöka lägga upp ett recept på biffar med ägg i nån dag framöver. De är lätta att hålla i handen och äta som en smörgås, något som i alla fall mina barn brukar uppskatta.

När jag planerar och lagar mat så gör jag inte det helt och hållet efter barnens önskemål, utan jag planerar mat så att alla i familjen ska kunna äta i alla fall något. Till soppa (som barnen generellt inte är så förtjusta i) serverar vi varma mackor eller nån annan typ av smörgås som jag vet att de gillar. Vi har ofta tillbehör som jag vet att de gillar, som exempelvis gröna ärtor och bönsallader. Målet är att alla ska hitta nåt de gillar på middagsbordet och att alla ska kunna tänka sig att smaka på maten. Ungefär så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar