måndag 18 februari 2013

Förberedelse för sommaren

Förra året bytte jag till mig fyra purjolöksplantor på en plantbytardag. Väl hemma planterade jag ut dem i en pallkrage och i september skördade vi fyra fina purjolökar (eller egentligen tre fina och en lite tufsig, men alla fyra var goda). Det fick upp mina ögon för att purjolök är okomplicerad att odla, dessutom stod den emot snigelangrepp relativt bra. Enda haken är att man måste förodla dem och det är någongång de närmaste veckorna som man bör så. Eftersom jag vill slippa skola om dem innan utplantering har jag valt att sätta dem i avklippta mjölkpaket, fyra frön i varje, med plantjord i botten och såjord över. Nu står de i fönstret och väntar på att gro.

När jag ändå var i planteringstagen passade jag på att så den andra paprikasorten. Ferec Tender heter den och de frön jag sådde är frön jag tagit från paprikor jag odlade för två år sedan. Jag vet inte riktigt hur grobarheten är, men jag sådde sex frön och om det skulle visa sig att bara ett eller två gror så har jag fortfarande möjlighet att så en omgång till om nån månad. Ferec Tender är en trevlig paprika som går bra att ha i kruka. Den mognar betydligt fortare än California Wonder och behöver inte stå i växthus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar