söndag 17 februari 2013

Matplanering vecka 8, mitt i vintern

I februari är vi verkligen mitt i vintern när man tittar på matsäsongen. Grönsaker i säsong är så gott som enbart rotfrukter, kål, groddar och skott. Växthusodling som bedrivs i Sverige under den här årstiden kräver både extra ljus och värme, så det är inget klimatsmart alternativ. De gånger man väljer att unna sig lite importerat grönt är det grönsaker från medelhavsområdet som är det bästa valet. Där kan man fortfarande skörda på friland och slipper uppvärmda växthus som i Nordeuropa.

På måndag blir det en riktig vinterklassiker. Den här veckan med rödbetor, palsternacka, rotselleri, persiljerötter, morot, kålrot och potatis.

måndag: Kikärt- och rotsakspytt med feta

Ibland är det kul med färgglad mat, så på tisdag lyser vi upp vintermörkret med rosa bönbiffar. Groddar är verkligen prefekt att odla inne så här års. 4-5 dagar tycker jag det brukar ta för alfalfagroddar att nå sin optimala storlek. Sen brukar jag låta dem stå i fönstret ytterligare en dag för att de ska bli lite gröna.

tisdag: Rosa biffar, kokt potatis, yoghurtsås, alfalfagroddar och rivna morötter

Ursprungligen är den här soppan nog en sommarsoppa. Man kan ju göra den på färska ärtor, men så här års får det bli frysta. Tack mormor för alla gånger vi fått den hos dig.

onsdag: Ingasoppa

Ekolådans Svenska lådan innehåller pepparrot varje vecka så här års. Jag tycker det är lite svårt att hinna göra av med den, kanske för att jag inte riktigt vet hur jag ska använda den? I den här fiskrätten är den i alla fall väldigt god. Ett stort rödkålshuvud fanns också i lådan, så vi passar på att göra den vackra vintersalladen också.

torsdag: Fisk- och räkpanna, kokt potatis, vacker vintersallad

Om man odlar jordärtskockor får man lätt för mycket, så bra recept på jordärtskockor är alltid efterfrågade. Tyvärr gillar inte mina barn jordärtskockor (säger de), men i den här gratängen verkar de i alla fall kunna gömma sig. På den tiden då vi var veganer var potatisgratäng med bönsallad en standardrätt, men sen har vi nästan glömt bort den. Synd, för bönsallad är väldigt gott och kan varieras i det oändliga. Ett av mina favoritrecept kommer på fredag!

fredag: Potatis- och jordärtskocksgratäng, bönsallad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar