torsdag 28 februari 2013

Fisk med rotsaksröra

I den här smarriga fiskrätten drygas fisken ut med rivna rotsaker. Hittar man inte persiljerot i affären går det bra med palsternacka eller kålrot istället. 

Ugnskokt fisk med rotsaksröra

400 g fryst miljömärkt fisk
1 bit rotselleri (ca 200 g)
2 persiljerötter
2 morötter
1 gul lök
1-2 msk riven pepparrot
1 dl vitt vin
1 dl vatten
1 msk fiskfond
2 dl creme fraiche

Sätt ugnen på 200 grader. Tina fisken. Skala, ansa och riv rotfrukterna. Skala och skiva löken. Fräs lök och rotsaker i lite rapsolja. Häll på vin, vatten, pepparrot och fiskfond och låt koka ihop några minuter under lock.
Blanda i creme fraichen. Häll rotsaksröran över fisken och låt koka i ugnen tills fisken är klar (ca 20-30 min). Servera med pressad potatis. 

3 kommentarer:

  1. Hej! Nu är det jag som hör av mig igen.. Jag tycker du verkar så insatt i detta med att laga bra mat! Jag har en liten fundering kring detta med olika mjöler?! Vetemjöl är inget superbra alternativ har jag förstått?! Det pratas ( och skrivs!) om Dinkelmjöl, majsmjöl, mandelmjöl, bovetemjöl m.m Vad är bra till vad o varför?! Går det att bara byta ut vetemjöl när man bakar eller hur funkar det? Är det gluten i vetemjöl som är det "dåliga" eller vad är det som inte är bra? Skulle bli super tacksam för ett svar, om & när du har tid..
    Tack på förhand!
    Alexandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Oj, det skulle man nog kunna skriva en uppsats om, men jag kan i alla fall spalta ner några tankar. Vetemjöl har två problem som gör att det får framstå som mindre lämpligt för vissa och det ena är att det innehåller gluten (vilket även råg, korn och dinkel gör, samt alla varianter av vete såsom couscous, grahamsmjöl, etc). Det andra är att vetemjöl är relativt näringsfattigt. Vetemjölet är det som blir kvar när man silat bort alla skaldelar, grodd osv av vetet och det saknar därmed mineraler och fibrer som från början fanns i sädeskornet. Men vetemjöl har också många tekniska fördelar, det är svårt att byta ut vetemjöl mot nåt annat rakt av i brödrecept och förvänta sig samma resultat. Dinkelsikt fungerar ungefär likadant och huruvida det är nyttigare eller inte än vetemjöl vill jag egentligen inte ta ställning till. Dinkel är ju ett äldre sädesslag och har inte förädlats så hårt som vete, så om man tror att ursprungligare växter är bättre är det dinkel man ska satsa på. Min egen inställning till vetemjöl är att jag använder det när det är motiverat, men föredrar fullkornsmjöl som grahamsmjöl och rågmjöl. I pannkakor tar jag hälften vetemjöl och hälften grahamsmjöl för att få en bra konsistens. Jag bakar aldrig helt vita bröd, men ofta kan en del vetemjöl vara motiverat för att få den struktur jag vill att brödet ska ha. Bröd helt utan vetemjöl blir ofta smuliga och kompakta. Vete har ju också den fördelen att det odlas i Sverige, så som jag ser det är ekologiskt vetemjöl en produkt som har en plats i vår kosthållning, även om grahamsmjöl (som inte är nåt annat än fullkornsvetemjöl) är bättre rent näringsmässigt.

      Majsmjöl och bovetemjöl är båda glutenfria. Det går i allmänhet inte att bara byta ut vetemjöl mot dessa i bakning, utan då får man baka efter andra recept.

      Mandelmjöl är inget annat än mald mandel. Det innehåller inte heller gluten och knappt nån stärkelse heller. Mandelmjöl verkar främst efterfrågas av personer som äter LCHF och jag har faktiskt inte sett nån anledning till att köpa det. Jag har mald mandel i kakor ibland, men det är också är jag har användning för det. Jag gissar att man skulle kunna använda det i plättar med relativt bra resultat. Kokosmjöl är en annan LCHF-produkt som jag inte skulle köpa, eftersom det inte har några andra fördelar jämfört med andra mjöler än att det inte innehåller speciellt mycket kolhydrater.

      Mjöl kan man mala av nästan vad som helst. I mitt skafferi finns vetemjöl, vetemjöl special, grahamsmjöl, rågmjöl, rågsikt, fullkornsdinkel och dinkelsikt som främst används för bakning. Skrädmjöl (det är rostad, mald havre) som används främst till gröt. Potatismjöl och maizena som används bland annat för redning (vilket jag även använder vetemjöl till). Jag har också impulsköpt hampamjöl som jag använt i bröd för att få det lite matigare (men jag kommer nog inte köpa det igen när påsen är slut) och kikärtsmjöl som jag använt i vegobullar. Majsmjöl hade jag tidigare i tortillas, men jag använde det för sällan, så det flyttade in mjölbaggar i påsen (och det är ju precis sånt matsvinn jag vill undvika, så de senaste gångerna har jag använt vetemjöl istället). I kylen har jag sojamjöl som jan använder främst i vegobiffar, men också kokar jag sojamjölk av den om det krisar.

      Jag vet inte om du blev klokare av det här svaret eller inte, men det är i alla fall några tankar. Fråga gärna igen om du vill ha nåt förtydligat.

      Radera
  2. Men åh vilket toppensvar!! Jag blev absolut klokare! Jättegulligt av dig att ta dig tid att guida mig! Jag har inga fler funderingar för tillfället. Imorgon blir det Afrikansk gryta här hemma, spännande! Tusen tack!

    SvaraRadera