lördag 9 februari 2013

Matplanering för vecka 7

Jordärtskockor har vi tidigare mest ätit på våren, då man kan skörda dem så fort tjälen släpper, men i år har vi prenumererat på Ekolådans Svenska lådan och där är det ofta jordärtskockor så här års. Förra veckan gjorde vi en jordärtskocks- och potatisgratäng som var väldigt god, men godast är de nog ändå i soppa, gärna i kombination med palsternacka.

måndag: Jordärtskocks- och palsternackssoppa

Bovete odlas främst i Kina och Ryssland och är alltså oftast importerat. Den påse jag har kommer från Kina och det känns ju inte speciellt klimatsmart. Men eftersom det är näringsrikt och jag har fått en påse så vill jag ändå testa det. Eftersom kikärtsgrytan med jordnötssmör är god till nästan vad som helst så tror jag säkert den kommer passa till bovete också. Malin har lämnat en kommentar nedan om var man kan köpa svenskt ekologiskt bovete, så om vi gillar det vet jag var jag ska få tag på det i framtiden.

tisdag: Afrikansk kikärtsgryta, bovete

Vi har varit lite dåliga på att äta bönbiffar de senaste veckorna. Jag tycker det har tagit för lång tid att laga dem. Men nu har jag kommit på en lösning. Jag gör själva smeten i förväg, då hinner den svälla ihop lite och blir lättare att steka. Att sen bara steka biffarna tar inte alls speciellt lång tid.

onsdag: Vegobiffar, kokt potatis

Man kan riva ner lite av varje i linsbolognesen. Jag ersätter den här veckan morötterna med pasternacka och kålrot. En bit rotselleri brukar också bli väldigt gott i. På sommaren tar jag ofta squash istället. Allt passar.

torsdag: Pasta, linsbolognese

I julklapp fick jag boken Bröd och pizza av Martin Johansson av mina svärföräldrar. Jag hade önskat mig den mest för att jag var intresserad av hans recept på fullkornsbröd, men när jag väl fått den provade jag även hans recept på pizzadeg och hans tips för den perfekta pizzan. Det blev en mycket positiv överraskning. Pizzorna blir fantastiska, precis som på pizzeria. Perfekt för fredagsmys framför en film, alltså.

fredag: Pizza

2 kommentarer:

  1. Det finns bovete som odlas i sverige som man kan köpa om man gillar det :) Här t.ex: http://www.wermlands-bovete.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Då vet jag var jag ska hitta det om det smakar bra och är nåt vi vill äta igen.

      Radera