torsdag 21 februari 2013

Surdegsrutor

Jag gillar att ange alla mängder i gram när jag bakar numera. Det är så enkelt att bara ställa bunken på min digitala våg, hälla i önskad mängd och sen nollställa. Mindre disk blir det också, fast bara marginellt. Det här receptet kom till när jag försökte baka ett lite matigare småbröd än mina favoriter rågkusarna. Det blev gott!

Rågrutor

På kvällen:
50 g rågsurdegsgrund
350 g vatten
200 g rågmjöl

Rör ihop till en smet. Låt jäsa i rumstemperatur över natten.

På morgonen:
surdegen från gårdagen
500 g vatten
400 g vetemjöl special
150 g rågmjöl
300 g rågflingor
40 g sirap
15 g salt

Blanda ihop allt och låt jäsa 4-5 timmar.
Ta upp degen på ett mjölat bakbord och platta ut den till en drygt centimetertjock rektangulär kaka. Skär kakan i ca 16 rutor och lägg rutorna på plåtar. Låt jäsa ca 60 min. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar