fredag 10 februari 2012

Byter tema till "middag på en kvart (eller så)"

Jag har avbrutit skåpstömningen för ett nytt tema i förtid. Jag hade planerat ett tema om middagar som kan förberedas och sedan fixas klart på en kvart, men tänkt vänta ett par månader med det temat. Men nu har en väns man har råkat ut för en svår olycka och vi är några som bestämt oss för att hjälpa henne med färdiglagad mat som kan värmas snabbt, så att hon ska slippa tänka på maten nu. Därför kan lika gärna bloggen ha det temat också, tänkte jag. Imorgon tänker jag förbereda rotsakspytt och skicka över, för det vet jag att de tycker om.

Måndag: Kikärts- och rotsakspytt med feta

Förberedelserna går ut på att tärna rotsakerna och laga dem med kikärterna i långpannan. Därefter har de fått svalna. I en separat burk lägger jag dressingen och sen skickar jag med ett paket fetaost. Det blir godast att blanda ihop allt efter att det är värmt.

Tisdag: Tomatsoppa med vita bönor

Snabbaste soppan. Kan lagas i förväg, men koka i så fall gärna makaronerna för sig och tillsätt vid servering, annars sväller de för mycket. Servera med smörgåsar. Den här veckan kommer jag dock ändra receptet för att slippa undan konservburkar. Den nya receptet kommer upp på tisdag.

Onsdag: Afrikansk kikärtsgryta med bulgur

Grytor är tacksamma, för de kan man alltid göra dagen innan. Onsdagar är ju våra "äta med grannarna"-dagar och jag tror nog den här ska gå hem hos dem också.

Torsdag: Fiskbiffar, kokt potatis, kall sås

Med "middag på en kvart"-metoden kokar jag potatis på samma sätt som jag annars kokar bönor. Dvs jag kokar upp potatisen på morgonen, låter den koka en liten stund och slår sen av plattan och låter den koka klart på eftervärmen under dagen. Då är den perfekt kokt till middagen (eller egentligen redan till lunchen, till middagen får man värma på den). När jag gör de här biffarna själv räcker det att tina fisken i förväg för att det ska gå på en kvart att laga, men man kan också steka dem i förväg och bara värma på dem.
   
Fredag: Pastalåda med tomatsås

Den här kan man såklart också laga helt i förväg, men om man gillar smaken av nylagad mat kokar man bara pastan och blandar med tomat i förväg. Sen vispar man ihop äggen, blandar allt, strör över ost och gratinerar precis innan middagen. Det tar något längre tid än en kvart, men inte mycket.

Vi hoppas att Kalle blir bättre snabbt, men så länge ska vi försöka bidra med snabblagad mat så att det i alla fall blir ett vardagsmoment mindre att bekymra sig för. Vi tänker på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar