söndag 5 februari 2012

Veckomatsedel vecka 6

Det blir faktiskt glesare i skåpen nu, men jag har fortfarande några "problemvaror" kvar. Det handlar dels om bladgrönt jag fryst in under sommaren, t ex kålrabbiblast och dels om sånt jag impulsköpt utan att veta riktigt vad jag ska använda det till. Jobbigast i den senare kategorin är just nu en burk osötad kondenserad mjölk. Vad gör jag med den?

Vi har gott om vita bönor i frysen sen jag kokade en stor påse för snart två veckor sedan. Dessutom har vi en hel del pasternacka kvar sen vi beställde rotfruktspåsen. Med det som utgångspunkt lagar vi en gryta som vi äter med kokt dinkel. 

Måndag: Gryta med rotsaker och vita bönor, dinkelvete


Torkade bönor håller i princip för evigt om de förvaras rätt. Undantaget är möjligen sojabönor sån är ganska feta och alltså kan härskna. Därför ska vi passa på att äta upp dessa innan bäst före-datumet passerats. De kommer räcka till flera middagar, men först ut är sojabönsbiffar.

Tisdag: Sojabönsbiffar, kokt potatis, brunsås

Kålrabbiblasten tror jag kan fungera bra i en soppa. Jag tänker försöka följa receptet för Tinas linssoppa på ett ungefär, men tillsätta kålrabbiblast och ersätta de gröna linserna med delade gula ärtor. Då kommer den burken bli tom också och det är ju toppen.

Onsdag: Soppa med delade gula ärtor och kålrabbiblast

Vi har två öppnade påsar med sojafärs i skafferiet, så nu tar vi slut på den ena.

Torsdag: Pasta med sojabolognese

Den krav-märkta laxen i frysen sparar vi till ett speciellt tillfälle. Det speciella tillfället får inträffa på fredag. 

Fredag: Ugnsbakad lax, ugnsgrönsaker, yoghurtsås

Nästa vecka är sista veckan jag kommer blogga om skåpstömning. Sen får det vara nog pratat om det. Jag ska försöka skriva nåt om Naturskyddsföreningens årsbok "Den framsäkra katten" också i veckan. För sen måste jag lämna tillbaka den till min snälla arbetskamrat.

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera