lördag 11 februari 2012

Bok som både roar och oroar

Naturskyddsföreningens årsbok "Den flamsäkra katten" handlar om de kemikalier som omger oss. Det är faktiskt ganska skrämmande läsning, när man inser att vi varje dag får i oss mängder med kemikalier som vi vet är farliga och det finns inte mycket vi kan göra åt det.

Ett stort ångestmoment för mig är plastgolven. Att byta ut alla golv känns som en oöverstiglig uppgift, både praktiskt och ekonomiskt. Min pappa försökte övertyga mig om att 30 år gamla plastgolv förmodligen redan släppt ifrån sig de mesta ftalaterna, men jag är inte övertygad. En rimlig målsättning är kanske att byta ut plastgolven när man ändå ska renovera, för nån gång kommer ju den dagen också.

Trots det var skrämmande läsning så var det ändå spännande läsning och jag är glad att ha läst boken. Några konkreta åtgärder ska jag försöka göra för att minska kemikalierna i min och familjens omgivning. Här är några punkter:

  • Bort med konservburkarna. Det finns i dagsläget inga konservburkar utan lack med Bisfenol A på insidan. Konserverade produkter kommer vi i fortsättningen försöka köpa enbart i tetra. Återstår att hitta ekologisk kokosmjölk i tetra. Kung Markatta skriver på sin hemsida att deras konservburkar inte släpper ifrån någon Bisfenol A, men jag är ändå skeptisk. Det är inte ofta vi verkligen behöver köpa mat i konservburk och från och med nu ska varje sådant köp först övervägas noga.

  • Nästa gång vi köper vinterkläder och skor ska vi leta efter kläder utan teflon och polyflourerade ämnen. Ingen gore-tex alltså. Det kan bli en utmaning att hitta varma, vattentäta skor till barnen utan kemikalier. Särskilt eftersom läder ofta är garvat med giftigt krom. Vi får leta efter ekologiska skor till nästa vintersäsong.

  • Bort med teflonkastrullen. Vi har bara en, men den ska bort. Vi behöver den faktiskt inte, de rostfria kastrullerna fungerar lika bra.

  • Fasa ut plasten. I fortsättningen ska vi köpa rostfria matlådor, köksredskap i trä och rostfritt stål och i möjligaste mån undvika plast. I boken listas först de "säkra" plasterna som är okej att använda, men längst bak i boken sitter en rättelselista där det står att all plast är i riskzonen för att läcka hormonstörande ämnen, så vi försöker fasa ut i möjligaste mån.

  • Fortsätta köpa ekologiskt frukt och grönt. Aldrig mer äta konventionellt odlade vindruvor.
Sen ska vi fortsätta undvika anti-bakteriella produkter, rensa badrumsskåpet och kanske städa lite oftare. Fast det sista kan jag inte lova. Men jag lovar att när vi städar så städar vi med såpa och bikarbonat, inga andra kemikalier. 

Tack för lånet av en bra bok, Elin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar