tisdag 14 februari 2012

Förbättra ett gammalt recept

Barn är så roliga. Följande dialog utspelade sig hemma hos oss.

Storebror: Vad blir det till middag?
Jag: Soppa
Storebror (gnälligt): Blä, jag spyr av soppa.
Lillebror (gnälligt): Blä, soppa.
Storebror (med skrikande gnällröst): Varför måste vi alltid äta soppa? Jag hatar soppa.
Lillebror (gnälligt): Jag gillar inte soppa.
Jag: Man kan få smörgås också.
Lillebror (lite lugnare): Jag vill ha varm macka.
Jag: Det finns inte varm macka idag.
Lillebror (jättegnälligt): Jag vill, jag vill, jag vill. Uääh...

Jag lägger upp soppa och ställer fram.

Storebror (nyfiket): Är det soppa med pasta?
Jag: Ja.
Storebror (positivt): Är det soppa med pasta och bönor?
Jag: Ja, det är soppa med pasta och bönor. 

Båda barnen äter med god aptit.

Båda barnen (glatt): Kan vi få mer?



Jag har förbättrat receptet till den här soppan, så att den blir lite mer miljöanpassad. En produkt som jag ofta tänkt är onödig att köpa är vita bönor i tomatsås. Konserver är energikrävande och vita bönor i tomatsås säljs dessutom uteslutande i metallkonservburkar (i alla fall vad jag har lyckats hitta). Därför bestämde jag mig för att ändra lite i receptet till den här supersnabba soppan. Har man färdigkokta vita bönor i frysen är den fortfarande supersnabb. Har man inte det tipsar jag om hur man lätt förbereder bönor i inlägget "Koka bönor och laga soppa".

Tomatsoppa med vita bönor

1 gul lök
3 dl kokta vita bönor 
1 paket tomater
8 dl vatten
2 buljongtärningar
1,5 dl pasta
1 msk potatismjöl
3 msk tomatpuré
1 tsk torkad oregano
1,5 dl mjölk
1 krm svartpeppar

Skala och hacka löken. Fräs någon minut i olja. Häll i vita bönor, tomater, vatten och buljongtärning. Koka upp. Häll i pasta, koka tills den är mjuk. Blanda potatismjöl, mjölk, tomatpuré och oregano. Rör ut i soppan. Koka upp under omrörning. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar