torsdag 9 februari 2012

Ekovardags guide till vintercykling

I den kommun där vi bor verkar cykling vara populärt. Det finns gott om cykelvägar, cykelparkeringar vid busshållplatser och tågstationer och man ser ofta människor som cyklar. I alla fall under sommarhalvåret. Men när vintern slår till blir cyklisterna betydligt färre. Det är i och för sig till fördel för oss som fortsätter att cykla, t ex är de bästa platserna på cykelparkeringen fortfarande lediga när jag kommer dit, något som aldrig händer under sommarhalvåret. Men det leder också till att fler åker bil, vilket som bekant inte är fördelaktigt ur miljösynpunkt. Att cykla på vintern går ofta alldeles utmärkt, men för att fler ska våga prova har jag satt ihop en liten guide. Jag kallar den:

Ekovardags guide till vintercykling

Om det här hade varit en bok hade den haft texten "Ta det lugnt" skriven på omslaget, med stora, väldiga bokstäver. Det hade i och för sig kunnat föra med sig att man förväxlade den med "Liftarens guide till galaxen", men det hade inte gjort så mycket, eftersom om man bara tar till sig mottot på omslaget har man alla möjligheter att cykla framgångsrikt på vintern. Att cykla går fortare än att gå, även på vintern, men tar man det inte lungt är risken att ramla betydligt större än på sommaren. Om du inte vill ta det lugnt, men ändå cykla på vintern måste du ha dubbdäck. Det leder oss in på den första punkten i guiden:

  • Dubbdäck
    "Hur fungerar det med dubbdäck?", är en fråga jag får när människor får reda på att vi cyklar på vintern. Svaret är att jag faktiskt inte vet exakt. Eftersom det är ganska jobbigt att byta till dubbdäck och man klarar de flesta väglag även på vanliga cykeldäck så har ingen av oss dubbdäck. Om man bara tar det lugnt (och har bra balans) så klarar man sig ändå. Vill man ha dubbdäck (och har en cykel med normalstora hjul) kan man köpa dubbdäck i de flesta affärer med cyleltillbehör. Jag hade gärna köpt dubbdäck till sonens 20"-are, men det verkar inte gå att få tag på.

  • Halka
    Halka är kanske det första man tänker på när man tänker på vintercykling. Har man inte dubbdäck finns det några halkiga väglag som kan vara besvärliga. Underkylt regn, då en ishinna bildas på marken, är nästan hopplöst att cykla i. Då måste man verkligen ta det lugnt. Snöslask är ett annat väglag som är både halt och otrevligt att ramla i. Att bara cykla rakt fram kräver oftast inte nån större ökad ansträngning, men när man svänger och det är väldigt halt måste man sakta in ordentligt och svänga genom att vrida på styret istället för att luta åt sidan, som man annars kan göra. Plogade och sandade cykelvägar är inte svårare att cykla på än grusvägar, så det kan nästan vem som helst klara av.
    Vill man ha bättre grepp kan man sänka lufttrycket i däcken, men det sker också en viss minskning bara av att temperaturen sjunker, så jag har faktiskt aldrig sänkt lufttrycket mer än så.

  • Kyla
    Att själv undvika att bli kall går förstås ut på att klä sig rätt. Det tror jag de flesta klarar av, så jag tänker istället skriva lite om vad kyla kan göra med cykeln. Det finns nämligen en risk att vissa funktioner på cykeln blir sämre. Det första, som man måste kontrollera varje gång man sätter sig på cykeln, är bromsarna. I normala fall är det inga problem, men på min förra cykel frös alltid bromsarna när det blev minusgrader och att cykla utan bromsar kan jag inte rekommendera (även om jag har gjort det flera gånger, men då bara på sträckor helt utan nerförsbackar). Det andra som kan strula är växlarna. Att växlarna fryser om det blir många minusgrader verkar vara mer regel än undantag, i alla fall på våra cyklar, så det som gäller är att ha cykeln på en trevlig växel när man parkerar den om man tror att de kommer frysa under natten. Det är inte så länge sen som de flesta cyklar var oväxlade, så det går att cykla ändå.
     
  • Tips och trix
    Ett varmt och luddigt sadelöverdrag är skönt att ha, om man inte vill frysa rumpan av sig.
    Barn har sämre balans än vuxna och därför får även storebror sitta i cykelkärran så länge det är vinterväglag. Det är trångt, men det går.
    Kolla att ditt lås inte fryser. Det är inte roligt att komma till cykelstället och upptäcka att det inte går att låsa upp cykeln. Låsolja lär kunna hjälpa om man har problem med lås som fryser.
    Det blir mörkt tidigt på vintern. Fungerade belysning och gärna reflexväst är både påbjudet i lagstiftningen och att rekommendera om man använder sunt förnuft.
    Tänk på att andra också har det halt. Håll extra koll på bilar och andra fordon, så minskar du risken för olyckor. 
Cykla lungt, det är snart vår igen!

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar