söndag 6 april 2014

Lönearbeta mindre och rädda klimatet!

DN publicerar idag en lista med 21 tips för att minska sina klimatutsläpp. 21 riktigt bra råd som jag kommer återkomma till flera gånger, där jag idag väljer att fokusera på nummer 16. Råd nummer 16 handlar om det som på svengelska kallas för att downshifta. Att frivilligt minska sin arbetstid minskar också dina klimatutsläpp. Den som väljer att jobba 80% istället för 100% minskar, enligt DN, sina utsläpp med 1,5 ton koldioxidekvivalenter per år. 1,5 ton koldioxid är mycket. Exakt hur mycket vi släpper ut per person i Sverige varierar lite mellan olika källor, men någonstans mellan 4,5 och 9 ton verkar vara genomsnittet och då är 1,5 ton mellan 17 och 33%. Hur går det då till? Jo, det är en dubbel effekt. När vi producerar mindre så blir det mindre utsläpp och eftersom vi samtidigt får mindre pengar att röra oss med så minskar vi vår konsumtion och det minskar utsläppen ytterligare. Istället får vi mer tid för att utveckla våra fritidsintressen, läsa fler böcker, leka mer med barnen, hjälpa en granne, lära dig nåt nytt, baka bröd, laga nåt trasigt, odla tomater och allt det där andra som man skulle vilja göra, men inte hinner. Win-win.

Men pensionen då? Och välfärden? Jag är ledsen att säga det, men om vi inte får bukt med klimatförändringarna så kommer notan bli så hög att vi tyvärr inte kan räkna med någon större pension och välfärden kommer i så fall behöva skäras ner hur som helst. Modellen att beskatta arbete kanske inte heller är den bästa i en värld där vi alla skulle behöva arbeta och producera mindre? Jag är inte nationalekonom, så jag har inga färdiga svar. Det jag vet är att jag vill ta ansvar för vår planets framtid och att frivilligt minska sitt konsumtionsutrymme är ett utmärkt sätt att göra det. Den här veckan tänker jag ägna några av mina downshiftade timmar till att plocka nässlor och koka en nässelsoppa (de ser ut att vara perfekt storlek för att plocka här omkring just nu), plantera om mina tomatplantor och, om vädret tillåter, sitta i solen och njuta. Kanske blir det nåt recept till bloggen också?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar