lördag 5 april 2014

Biffar utan bild

De flesta stora matbloggar fokuserar mycket på bilder och jag kan verkligen förstå poängen i att man blir sugen på vacker mat. Under perioder har min make hjälpt mig med fotograferandet av maten till bloggen, under andra perioder har jag fotat med min mobilkamera (och uselt resultat). Ofta glömmer jag att fota när jag lagat maten och sen vill jag ju inte laga samma mat så nära inpå, vilket gör att det dröjer lång tid att få upp nya recept. I de amerikanska kokböcker jag har finns sällan bilder, så därför tänker jag att det kan vara okej att lägga upp recept utan bilder då och då. I just det här fallet kan ni kolla bilden på Vegorikets sida, det receptet är snarlikt det jag gör, så resultatet borde bli väldigt likt utseendemässigt.

Jag har inte lagat vegobiffar med havregryn tidigare. Det har på nåt sätt känts fel med havregryn i middagsmaten, fråga mig inte varför. Men när jag fick se Vegorikets variant på Vegobiff à la Lindström tog nyfikenheten över och jag testade. Resultatet blev fantastiskt gott! Biffarna är lite torra, så de kräver en sås. Eftersom varken jag eller barnen uppskattar stuvade morötter gjorde vi ugnsrostade rotsaker och en svampsås till istället. Den som vill följa den roterande veckomatsedeln men ha den utan fisk kan med fördel göra dessa biffar istället för fiskbiffar på fredagen i vecka 1. Men jag tror svampsås eller brunsås passar bäst till, istället för yoghurtsås.

Vegobiff à la Lindström (fritt efter vegoriket.se)

4 dl kokta kidneybönor
4 dl kokta kikärtor
1½ dl havregryn
½ dl vetemjöl
1 liten gul lök
1 dl inlagda rödbetor

½ dl hackad smörgåsgurka
1-2 msk vatten
salt och peppar

Mixa kidneybönor, kikärtor och havregryn med en stavmixer. 
Hacka lök, rödbetor och smörgårgurka fint. Rör ner grönsakerna och vetemjölet i bönsmeten. Tillsätt lite vatten om det behövs. Smaka av med salt och peppar.
Forma till ca 1 cm tjocka biffar och stek i rapsolja.

Svampsås
så många skivade champinjoner som önskas
½ hackad lök
2 dl vatten
1½ msk vetemjöl
eventuellt 1 svampbuljongstärning
1-2 dl havregrädde
en skvätt soja
salt och peppar

Fräs svamp och lök i lite olja. Strö över mjölet och rör så att det inte blir klumpar. Häll på vattnet i stekpannan. Koka upp under omrörning och låt puttra på svag värme ca 3 minuter. Smula över buljongtärningen. Späd med havregrädde och färgsätt med en skvätt soja. Smaka av med salt och peppar.

1 kommentar: