lördag 26 april 2014

Genvägar i köket

Ibland är de så himla skönt med färdiga såser och andra smaksättningar som man bara blandar i och så blir det gott. Tyvärr finns det inte så gott om ekologiska färdiga smaksensationer, men jag har förälskat mig Herbarias kryddblandningar. Min favorit är Tajine Marrakesh som gör att kikärtsgrytan alltid smakar perfekt.

En grönsak som jag först de senaste två åren lärt mig laga och uppskatta är vintersquash. En lättodlad grönsak som kan lagras hela vintern i ett svalare utrymme, som en källare. Det finns många olika sorter. Den vanligaste i handeln är nog butternut squash. I den här rätten använder jag bara halva pumpan, den andra halvan har jag i en god soppa senare i veckan.

Enkel kikärtsgryta

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
½ vintersquash
500-800 g krossade tomater
3-4 dl kokta kikärter
2-3 msk Tajine Marrakesh
salt och peppar

Skala och hacka lök och vitlök. Skala, kärna ur och tärna vintersquashen. Fräs löken i olja tills den blivit mjuk. Låt squashen fräsa med en stund mot slutet. Häll på tomater och kikärter. Koka upp och låt puttra en stund. Tillsätt kryddblandningen, smaka av. Slata och peppra om det behövs.
Servera med kokt hirs eller couscous.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar