onsdag 5 mars 2014

Stanna upp och fundera över tillvaron

Idag inleds den kristna fastan och även om man inte är speciellt religiös till vardags så kan man ta tillfället i akt att stanna upp och fundera lite över tillvaron och sin plats på jorden. Man kan passa på att förändra något man är missnöjd med eller prova på något nytt under en begränsad period. Göra nåt för att göra världen bättre, antingen lokalt eller globalt. Den kristna fastan pågår fram till påsk och traditionellt sett har man avstått från kött under denna tid. I år uppmanar den kristna föreningen Vildåsnan alla troende kristna att äta helt vegetariskt under fastan och erbjuder inspiration och stöd via e-post eller facebook under tiden. Ett fint initiativ och en kul möjlighet för de som funderat på att äta mer vegetariskt. De har dessutom tagit fram en kokbok som finns tillgänglig fritt på nätet som i alla fall jag tänker titta närmare på. Kristen vegetarisk kokbok laddas ner från Svenska Kyrkans Ungas hemsida och ser ut att innehålla flera goda recept. Den som vill kan även köpa boken i tryckt format från samma organisation.

Min egen fasta kommer i år inte alls handla om mat och syftar främst till att göra välden bättre endast lokalt. Jag har istället bestämt mig för att avstå från min smartphone under fastan. Jag började fundera över hur många gånger per dag jag egentligen tittar på telefonen och kom fram till att det ofta var flera gånger i timmen. Det tar tid från min familj, mitt arbete och mina studier och gör mig dessutom stressad då jag känner att jag inte får missa något. För att bryta det här beteendet har jag nu flyttat mitt simkort till min pappas gamla osmarta telefon och lagt smartphonen på hyllan. Det ska bli intressant att se hur det kommer kännas. En sak jag redan nu saknar är att kunna lyssna på podcasts på bussen. Undrar just vad jag kommer göra nu istället. Läsa böcker kanske? Eller ägna mig åt klassisk kontemplation i fastans traditionella bemärkelse? Jag kanske rent av kommer till någon insikt som gör världen bättre även utanför min familj?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar