söndag 23 mars 2014

Middag i ugnen

Shepherd's pie är en paj med en färssås i botten och potatismos som topping. Riktig barnmat, men god även för vuxna. Kan förberedas och gräddas när det är dags att äta. När jag gjorde den här var jag lite extra inspirerad och kryddade och smakade av i flera omgångar, men man kan såklart krydda som man vill. Jag tror säkert att chili skulle ge mer sting till rätten, men eftersom vi inte är så förtjusta i stark mat så har jag inte haft i det i min version. Det var första gången jag testade liquid smoke, det gav mycket smak.  

Shepherd's pie med gröna linser

1 kg potatis
1 dl havremjölk (eller komjölk)
rapsolja eller smör
salt och peppar

Koka potatisen och mosa med mjölk och fett. Smaka av med salt och peppar.

2 dl gröna linser
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 morötter
1 persiljerot
2 selleristjälkar
1 paket krossade tomater
2 tsk paprikapulver
2 tsk oregano
1 msk liquid aminos (kan ersättas med 1 msk soja)
1 krm liquid smoke (kan uteslutas)
salt och peppar

Koka linserna i ca 20 minuter. Häll av.
Sätt ugnen på 200 grader.
Skala och hacka löken. Skala och riv rotsakerna. Hacka stjälksellerin.
Fräs grönsakerna i lite olja. Häll på tomaterna och krydda. Låt puttra en stund. Smaka av med salt och peppar.

Lägg linsröran i en ugnsfast form. Bred ut potatismoset ovanpå. Grädda i ca 20 minuter till potatismoset börjar se lite gyllenbrunt ut.

1 kommentar:

  1. Hej! Vill bara tacka för tipset om den afrikanska kikärtsgryta, mycket god. Skrev om den idag och länkade till dig :) http://mellanskogochgard.blogspot.se/2014/03/vego-eco-snabbmat-afrikansk-kikartsgryta.html

    Ha det gott!//Elin

    SvaraRadera