tisdag 25 mars 2014

Ekobananer på stan!

Igår kom jag med bussen till stan tidigt och inga vanliga mataffärer var öppna. Jag tänkte att det skulle varit gott med nån frukt till mellanmål, men avskev idén eftersom jag tänkte att kiosker och jourbutiker inte har ekologisk frukt. Det var innan jag hade sett att Pressbyrån och 7-Eleven från och med nu bara ska sälja ekologiska bananer. Med tanke på att bananer är en riktig värsting ur besprutningssynpunkt så är jag extra glad för det här.

Hur är det med bananer och säsong egentligen? Bananer odlas i ett tropiskt klimat och vilken årstid det är här spelar ingen större roll för bananproduktionen som sker nära ekvatorn. Bananer är inget förstahandsval för den säsongsmedvetne när det finns svensk frukt, men eftersom bananer fraktas i stora mängder med båt så är de ändå ett bra alternativ så här års när knappt någon frukt alls är i säsong i lokalområdet. Faktum är att båttransporterade bananer genererar mindre utsläpp av växthusgaser än lastbilstransporterad frukt från Sydeuropa, vilka i sin tur ofta är bättre än varor som odlats i uppvärmda växthus, så att bara titta på ursprungsland ger tyvärr inte speciellt bra vägledning. Sämst är som vanligt flygtransport, men bananer är tåliga små saker som tål långa båtfärder bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar