torsdag 2 juni 2011

Överbliven gröt och gammal jäst

Rubriken kanske inte låter så inspirerande, men resultatet blev mycket bra. Jag hade kokat för mycket gröt till lunch idag och bestämde mig för att baka bröd på det som blev över. Den enda jästen som fanns i kylen hade torkat, men det löser man lätt genom att låta den ligga i lite kallt vatten en stund och mjukna. Sen är det bara att baka med den som vanligt. Jag rörde ihop degen på fri hand, men den innehöll, förutom havregrynsgröten, jäst och vatten, vetemjöl, grahamsmjöl och lite salt. Den fick jäsa till dubbel storlek i bunken och sedan en knapp timme i formar innan den gräddades i 40 minuter och blev de fina bröden på bilden. Inget går upp mot nybakt bröd och det här blir dessutom perfekt att rosta och äta till rabarbermarmeladen jag tänker koka på måndag.

Hur förvarar jag brödet då? Jo, för att det inte ska ligga och bli torrt eller mögligt fryser jag in det som jag vet inte kommer gå åt de närmaste dagarna. Varje kväll kollar jag hur mycket bröd det finns i brödburken och när det behövs tar jag bara upp nytt ur frysen. Det jobbiga är när man har gott nybakt bröd (som nu), men ändå måste äta upp kanten som ligger kvar i brödburken. Jag tror jag tar och rostar det gamla brödet till kvällsteet, även gammalt bröd blir gott i rosten.

3 kommentarer:

  1. När jag har "gammalt" bröd (dvs bröd som inte är lika färskt som det nybakta som man hellre vill äta) så är det dags för soppa. Med brödkrutonger. Jag tärnar brödet och fräser det i olivolja, mot slutet pressar jag i vitlök och det är då det blir riktigt gott... Passar till all soppa, särskilt nässelsoppa.

    Maria

    SvaraRadera
  2. Vilket bra tips! Tack, Maria. Kan man göra krutonger av vilket bröd som helst eller är det bara vitt bröd som smakar bra som krutonger?

    SvaraRadera
  3. Ett annat sätt att göra nytta av gamla kanter är ju att göra ströbröd av det. :-)

    SvaraRadera