torsdag 30 juni 2011

Havregrynspåsen

Det var i måndags som en kollega till mig fick för sig att han skulle leta igenom skåpen i pentryt efter nåt ätbart. Han fann en påse havregryn. Nån hade köpt den, tagit den till jobbet, öppnat den, gjort en portion gröt och sen lämnat den i skåpet. Och där hade den stått. Länge. Bäst före-datumet var nån gång under 2008 och min kollega ville omedelbart slänga påsen. Jag protesterade och fick tillbaka "då måste du ta den, ta hem den och laga nåt med den då". Och en sån uppmaning kunde jag ju inte motstå. Så det här blogginlägget handlar om vad det blev av innehållet i havregrynspåsen.
Först bakade jag havreflarn enligt mormors recept. Det är de godaste kakorna jag vet. Superenkla att göra och smakar som knäck. Nyttiga? Nej, men väldigt goda. Jag bakade dem med ekologiskt smör och de blev godare än någonsin.

Havreflarn

75 g ekologiskt smör
1 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl socker
2 msk mjölk
2 msk ljus sirap
1/4 tsk bakpulver

Smält smöret i en kastrull. Blanda alla ingredienser och klicka ut smeten glest på plåtar (det ska bli ca 30 kakor och de rinner ut och blir större i ugnen). Grädda i 200 grader ca 5 min. Låt svalna innan de tas från plåten.

Sen gjorde jag kalljästa frukostbullar. Mycket uppskattade av barnen. När jag imorse frågade minsta sonen vilken sorts bröd han ville ha till frukost svarade han: "Nybakat!" (Då fick jag värma upp en, för de här gräddades ju i tisdagsmorse.)

Kalljästa havrebullar
6 dl kokande vatten
5 dl havregryn
3,5 dl grahamsmjöl
25 g jäst
4 dl kallt vatten
½ dl honung
2 tsk salt
ca 1,5 l vetemjöl och/eller rågsikt i de proportioner som som råkade finnas i skåpet

Blanda havregryn och grahamsmjöl. Slå över det kokande vattnet och blanda. Låt svalna.
Rör ut jästen i av det kalla vattnet. Arbeta ihop alla ingredienser (inklusive det skållade) till en smidig deg (enklast i maskin). Forma till frallor och lägg på två plåtar. Täck över med handdukar som först blötts ner med kallt vatten och sedan vridits ur ordentligt. Låt stå i kylskåp över natten.
På morgonen, ta plåtarna ur kylen, sätt ugnen på 225 grader. När ugnen är varm sätt in första plåten och grädda ca 20 min. Grädda sen den andra plåten lika länge. Voila, nybakt till frukost! (Bäst på helgmornar, för brödet behöver svalna en stund innan det går att skära upp).

Eftersom jästen var slut efter de kalljästa havrebullarna så fick resten av havregrynen gå i ett surdegsbröd. Jag gjorde formbröd, för jag tycker det är enklast. Vill man baka ut det till limpor går det säkert lika bra. Varför anger jag det här receptet i vikt istället för volym? Jag mätte upp det så. Jag gör ofta det när jag bakar recept som är inspirerade av Pain de Martin och hans böcker. Just det här brödet är inspirerat av hans Sportlimpa från boken Surdegsbröd.

Havrelimpa med surdeg
På kvällen:
100 g surdegsgrund
300 g ljummet vatten
180 g rågmjöl
Blanda och låt stå i rumstemperatur över natten.

På morgonen:
blandningen från igår (som nu ska se bubblig och fin ut när man rör runt)
550 g ljummet vatten
300 g vetemjöl
300 g rågsikt
350 g havregryn (det som var kvar i paketet)
en klick flytande honung
½ msk salt
Lägg allt i degblandaren och kör ca 8-10 min. Låt jäsa till dubbel storlek, det kan ta upp till fem timmar, men i den här värmen räckte två och en halv timme. 
Smörj två formar med lite olja. Häll i degen och låt jäsa igen. Jag lät dessa jäsa i ca en timme och sen satte jag på ugnen på 225 grader. När ugnen var varm satte jag in bröden. Jag lät dem grädda tills innertemperaturen var 96 grader. Det tog ca 40 min, tror jag. Sen tog jag ut dem ur formarna och lät dem svalna. Klart!

Så tack vare att min kollega ville slänga en påse gamla havregryn fick vi frysen full med bröd och en omgång fantastiska kakor som smälter i munnen. Tänk på det nästa gång du vill slänga en påse mjöl. 
Men ska man då aldrig slänga mjöl? Jo, om det blivit fuktigt och möglat måste det slängas. Är det fullt med mjölbaggar i slänger jag också. Men för att bäst före-datumet passerats? Nej, det är helt onödigt. Mjöl som luktar och smakar okej är okej. Använd det! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar