måndag 22 april 2013

Veckomatsedel vecka 17

Nu har snön äntligen smält i min del av landet och jag har sett några små nässlor titta upp. Till helgen är det nog dags att plocka för första gången i år. Nässlor kan bli så mycket mer än bara soppa, även om soppa är precis vad mina först plockade nässlor kommer att bli. I väntan på att nässlorna ska växa till sig groddar jag lite alfalfafrön, om de får stå en dag i fönstret när de är klara får de nyttiga gröna blad. Här kommer ett förslag till veckomatsedel. Tre nya recept kommer under denna vecka. 

måndag: Kikärtsbiffar, kokt bovete, tomatsås

På tisdag blir det en snabblagad favoriträtt. Jag brukar köpa fryst majs numera, för att undvika konservburkar.

tisdag: Böngryta med majs och feta, quinoa

Pastasåser finns ju en massvis med olika varianter. På onsdag kommer ett recept där basen består av tofu och krossade tomater.

onsdag: Pasta med tofusås

Nu när tjälen börjar släppa kan den som har egna jordärtskockor i trädgården skörda. Har man inte det finns de att köpa i affären. Det är verkligen underbart med grönsaker som man kan skörda tidigt vår. God soppa blir det också.

torsdag: Jordärtskockssoppa

På fredag blir det ett nytt recept på vegoburgare, med hembakt bröd, hemgjorda pommes frites och egenblandad dressing. På burgaren är det jättegott med egenodlade groddar, så passa på att börja grodda redan idag.

fredag: Hemlagade burgare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar