måndag 29 april 2013

Matsedel vecka 18 med valborgstradition

Jag gillar att det är så många helgdagar på våren. Då får man tid att pyssla i trädgården och plantera. En annan sak som jag har tagit mig tid att göra senaste veckan är plocka nässlor. En del använder jag direkt, men mycket torkar jag också. Torkade nässlor är utmärkta att smula ner i bröd och mat. Eftersom mina barn är lite skeptiska till gröna blad är det en fördel att det går lättare att gömma torkade nässlor eftersom de inte har samma tydliga gröna utseende.

När jag var liten åt vi ofta chili con carne med vitlöksbröd. Nu lagar jag chili utan kött och bakar eget vitlöksbröd som får jäsa över dagen. Det blir jättegott.

måndag: Bönchili med vitlöksbröd

På valborgsmässoafton är det tradition att äta ärtsoppa där jag kommer ifrån. Jag vet faktiskt inte om det är en lokal tradition eller om den finns på fler ställen, men ärtsoppa tänker jag äta. Recept finns på närmaste ärtpaket och har man inte tid att koka egen finns ekologisk, vegetarisk ärtsoppa i kyldisken på närmaste Coop. Änglamark är märket på den.

tisdag: Ärtsoppa

Jag är nog rätt insnöad på tomatbaserade pastasåser. Jag ska försöka lägga ut några recept utan tomat framöver, men den här veckan blir det i alla fall en till tomatbaserad sås till. Kanske kan det passa bra med nåt rött på första maj? Keso är jättegott att ha i pastasås, det blir en lite rolig struktur och väldigt god smak.

onsdag: Pasta med kesosås

Man kan göra vegetariska biffar på så många olika sätt, men jag tror ändå min favorit är de jag kallar vegobiffar. De blir ganska mjuka, men saftiga och goda. Serveras med kokt potatis, massvis med stekt lök, sky och rivna morötter.

torsdag: Vegobiffar, kokt potatis, löksås

Ett sätt att göra pajen lite mer klimatsmart är att göra pajdegen utan smör. På fredag kommer ett recept på en helt mjölkfri pajdeg. Den som vill vara riktigt klimatsmart kan fylla pajen med kirskål, men jag unnar mig lite fryst broccoli. När det knappt finns nåt färskt i säsong kan man unna sig lite frysta grönsaker.

fredag: Broccolipaj

1 kommentar:

  1. Hej! Nu tjatar jag igen :-D. Kollade din veckomatdsedel & blev så sugen på vegobiffar! När jag trycker mig vidare till receptet så kan jag inte skrolla ner till själva receptet, set bara det som står innan.. Vet inte om det är nåt knas med min lur, eller om det blivit nåt knas! Har du möjlighet att skriva receptet igen, på bloggen eller så! Det var ju dina favoriter så jag blev såklart intresserad :-D
    Mvh Akexandra

    SvaraRadera