söndag 14 april 2013

Vecka 16, mitt i nödmånaderna

Vi är nu mitt i den period som förr kallades nödmånaderna. Perioden mars-maj är perioden då vinterförråden börjar tryta. Nu ser man i affärerna att förra sommaren inte var nån speciellt bra odlingssommar, de svenska, ekologiska morötterna är slut och nu finns bara de importerade från Holland, i alla fall i butiken där jag handlar. Förra året fanns det svenska eko-morötter att köpa ända fram till sommaren. Jag har i alla fall odlat lite ruccola i fönstret, på fredag får de krydda tofubiffarna. Det känns verkligen lyxigt med lite små gröna blad nu. En fördel med att följa säsongerna är att man hinner längta.

Här är veckans matsedel. Pastalådan på måndag görs förslagsvis enligt principen "man tager vad man haver", passa på att tömma kylen på överblivna grönsaker.

måndag: Pastalåda

På tisdag kommer ett nytt recept med gula ärtor. Den här gången blir det ärtbiffar. Eftersom matvete har en lite trist färg så piggar vi upp det med rivna morötter och gojibär.

tisdag: Gula ärtbiffar med grön ärtsås och matvete

Torsk med äggsås åt vi ofta när jag var liten, men det är lika gott varje gång.

onsdag: Kokt torsk med äggsås, potatis

En alldeles utmärkt nödmånadssoppa med vitkål, bönor och matvete är Hässelbysoppa. Servera med gott bröd eller varma mackor.

torsdag: Hässelbysoppa

Barnen gillar att äta tofubiffarna som hamburgare med bröd, men jag föredrar ugnsrostade rotsaker och yoghurtsås.  

fredag: Ugnsrostade rotsaker, tofubiffar, yoghurtsås

Fönsterodlad ruccola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar