tisdag 28 maj 2013

Mathavre till wokad fisk och fler kokosmjölkstips


Jag blev så förtjust i mathavren att jag bestämde mig för att prova den med en rätt som jag alltid trott att man måste ha ris till. Valet föll på wokgryta med fisk och röd curry, en rätt med kokosmjölk och röd curry. Resulatet blev fantastiskt. Även den här rätten passade alldeles utmärkt till mathavre och ris kommer nu bli en ännu mer ovanlig syn i vårt kök.  

De senaste gångerna jag gjort kokosmjölk har jag irriterat mig på att mängden blivit aningen liten, så den här gången provade jag att göra "eftermjölk" genom att använda kokosen en gång till. Den andra mjölkomgången gjorde jag genom att slå 4 dl kokande vatten över den avrunna kokosen, låta svalna, mixa ordentligt och sen sila. Eftermjölken blev tunnare, men hade god kokossmak, så 1 dl blandade jag i grytan och resten blev bas i en god smoothie. Det som sen fanns kvar av kokosen bredde jag ut på en plåt och lät torka innan jag blandade det i müsli. Jag har förstått att om man mixar det till mjöl när det torkar får man precis samma innehåll som i påsarna med kokosmjöl som man kan köpa i affären, men eftersom jag inte vet vad jag skulle använda kokosmjöl till fick det ändå gå i müslin denna gång.

Wokgryta med fisk och röd curry

400 g vit fiskfilé
1 gul lök
1 morot
1 bit kålrot
1 bit vitkål
1 tsk-1 msk röd currypasta
4 dl kokosmjölk

Tina fisken något och dela i bitar. Skala och strimla grönsakerna. Woka grönsakerna. Tillsätt röd currypasta i önskad mängd.
Häll över kokosmjölk och koka upp. Lägg i fisken och sjud 3-5 minuter (tills fisken är klar). Servera med kokt mathavre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar