tisdag 14 maj 2013

Kikärtscurry med ny grynfavorit


Jag har ju tidigare utsett nakenhavre till det bästa svenska risalternativet, men frågan är om jag inte måste ändra mig. Jag har dragit mig för att köpa mathavre, eftersom det inte finns ekologiskt, men till slut tog nyfikenheten i överhand och det är ju så vansinnigt gott. Passar utmärkt till den här kikärtscurryn.
Kikärtscurry

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk curry
4 dl vatten
6 dl kokta kikärter
1 buljongtärning
8 kardemummakapslar (eller 1 tsk hel kardemumma)
1 kanelstång
2 dl matlagningsyoghurt

Hacka lök och fräs med curry och pressad vitlök. Häll i alla ingredienser utom yoghurten. Låt puttra ca 10 minuter. Rör ner yoghurten precis före servering. Servera med mathavre, groddar och rivna morötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar