lördag 11 maj 2013

Gör din egen deo


I ett försök att minska onödiga kemikalier i vardagen har jag försökt hitta alternativ till deodorant utan aluminiumklorid. Det finns en hel del alternativ på hälsokost och liknande, men de är ofta så väldigt parfymerade och många av dem innehåller andra tvivelaktiga ämnen. Så när jag läste att man kan göra sin egen, parfymfria deodorant så var jag tvungen att testa. Jag tycker resultatet är fantastiskt, det här är helt klart deon för mig. Om man vill kan man parfymera den med exempelvis lite vaniljpulver eller nån droppe eterisk olja, men jag föredrar oparfymerat.

Hemgjord deo

1 msk kallpressad kokosolja
1 msk bikarbonat
1 msk majsstärkelse eller potatismjöl

Låt kokosoljan bli mjuk i rumstemperatur. Värm försiktigt över vattenbad om det behövs. Rör ihop ingredienserna. Förvara i rumstemperatur i burk med tätslutande lock. Ta lite på fingrarna och applicera i armhålan. I början tog jag ofta för mycket och då blev det kladdigt, så man får pröva sig fram till vilken mängd som passar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar