fredag 9 mars 2012

Vad jag menar med säsong

Ica har den senaste månaden gjort reklam med slogan "Någonstans på jorden är det alltid skördetid". De har en så kallad säsongssnurra där de listar frukt och grönt som de anser vara i säsong. Det fick mig att inse att det jag menar med säsongsanpassat uppenbarligen inte sammanfaller med det Ica menar. Jag känner därför ett behov av att förtydliga mig. Nu är det mars och enligt Icas säsongssnurra är följade varor i säsong:

- Aubergine från Holland
- Röd grapefrukt från USA
- Kiwi från Italien
- Plommontomat från Spanien
- Ananas från Costa Rica
- Mango från Peru
- Anjoupäron från Argentina
- Purjolök från Holland
- Blomkål från Italien

Faktum är att ingen av de ovanstående produkterna passar in på min definition av säsongsanpassad vara i mars. Varför? Jag förklarar produkt för produkt.

Auberginen odlas i uppvärmda växthus i Holland, vilka är mycket energikrävande. Aubergine kan odlas i Sverige i kallväxthus och är då i säsong i augusti och september. De auberginer som säljs i affärerna är antingen importerade från Holland och då växthusodlade eller importerade från sydeuropa där de odlar på friland. Ur miljöperspektiv är importerad aubergine en tveksam grönsak i Sverige. Men att i mars köpa växthusodlad från Holland i mars är nästan sämre än sämst, ska man köpa aubergine är det sensommaren som är den minst dåliga säsongen. Bäst är att odla själv eller avstå.
 
Den röda grapefrukten kommer ursprungligen från USA, men den kan odlas i medelhavsländerna också. Ska vi prata om att det nångång är i säsong för grapefrukt i vår del av världen så är det när de europeiska frukterna finns i butik. Men även grapefrukt är tveksam att äta i Sverige.

Kiwi från Italien kan jag acceptera. Ska man äta kiwi är det när den kommer från Italien som det är försvarbart. Övriga tider kommer den från Nya Zeeland som ligger på andra sidan jorden, alltså inte alls hållbart. Dessutom finns det inte mycket frukt i säsong så här års, så ska man äta frukt (och inte har lagrat äpplen) är ekologisk kiwi ett okej val.

Tomater kan odlas i Sverige och är då i säsong i perioden juli-september, ungefär. Då är tomat i säsong i Sverige, inte annars. När tomaterna mognar i Spanien har inget med den svenska säsongen att göra.

Att importera frukt från andra sidan jorden är inte vad jag menar med att äta säsongsanpassat. Ananas från Costa Rica och mango från Peru är inte varor som är i säsong i Sverige.

Päron odlas i Sverige. Svenska päron är i säsong på hösten. Ät päron då istället för importerade från Argentina.

Purjolök är en bra vintergrönsak. Svensk purjolök kan lagras från hösten och in i februari ungefär. Ur mitt perspektiv är säsongen för purjolök precis slut.

Den svenska blomkålen är i säsong i juli-september. Det är då jag kan tänka mig att äta blomkål. Grönsaker som kan odlas i Sverige ser jag ingen anledning till att importera, då kan man nöja sig med den svenska säsongen.

De grönsaker som är i säsong så här års, enligt min definition, är rotfrukter, kål och groddar. Bästa frukten är svenska vinteräpplen, men de kanske börjar ta slut och då får man köpa importerad frukt, men det finns europeisk frukt, så det finns ingen anledning att köpa exotisk frukt från andra världsdelar.

Jag inser att det finns två olika säsongsbegrepp och det är säkert så att ananas från Costa Rica smakar bäst just nu, men ur ett miljöperspektiv bör vi välja mat som kan odlas i vårt närområde. Det vi borde satsa på är att bli bättre på att ta tillvara frukt och bär under sommaren och hösten så att vi har tillgång till dem även nu i mars. Koka in päron, torka äpplen, frys in blåbär. Det är betydligt klimatsmartare än exotiska frukter från andra sidan jorden.

Folkhälsoguiden har en bra säsongsguide som du kan ladda ner här. Boken Sju årstider i Majas kök är också en bra guide när det gäller att välja frukt och grönt som är i säsong i Sverige.

2 kommentarer:

  1. Igår fick vi hem säsongssnurran i brevlådan. Riktigt lågvattenmärke för ICA, både med tanke på vad du skrivit ovan och nu dessutom med det förmodligen kostsamma specialutskicket. Dags att sätta upp en ny ingen reklam tack-lapp. Den gamla lossnade och vips fick vi reklam igen.

    Vår lokala ICA-affär är dock super, mer och mer ekogrejer hela tiden och nu även ekofrukt i lösvikt. Hurra!

    //Ida

    SvaraRadera
  2. Hittade precis hit, då jag först nu har haft tid att titta närmare på säsongssnurran från ICA och ville skriva om den på min egen blogg. :-)

    Tack för ett bra inlägg, länkade hit från min blogg och kommer följa dig vidare för mer inspiration. :-)

    //Emma

    SvaraRadera