måndag 26 mars 2012

Kemikalier i hygienprodukter

När det gäller hygienprodukter har vi inte varit speciellt bra på att köpa miljöanpassat. Utbudet av miljömärkta produkter är i det närmaste obefintligt numera (vilket är lite märkligt, för tio år sen fanns det mer). Jag har försökt läsa innehållsförteckningarna, men jag har faktiskt inte lyckats förstå vad de betyder. Kanske har jag inte ansträngt mig tillräckligt. Men så kom den äntligen i pocket, boken "Badskumt" av Katarina Johansson. En faktaspäckad bok, som förklarar det här med kemikalier i hygienprodukter på ett lättfattligt sätt. Med boken i hand ska jag börja gå igenom vårt badrumsskåp, lite i taget.

En av de första saker jag konstaterade var att barnens tandkräm med Byggare Bob på tuben innehöll det misstänkt hormonstörande ämnet metylparaben. Dessutom innehöll den fanns det hudirriternade ämnet natrumlaurylsulfat (sodium lauryl sulfate), vilken av danska Miljöstyrelsen även bedöms som potentiellt fosterskadande. Som tur är är tuben snart är slut, så jag gav mig ut i affärerna för att försöka hitta nåt bättre alternativ. Det var inte helt lätt. Jag vet att flour är ett omdiskuterat ämne i tandkräm, men då jag själv har vädligt dåliga tänder och då mina barn är bra på att spotta ut tandkrämen så vill jag ändå ha en flourtandkräm. Det gjorde att alla de tandkrämer som fanns i vår lokala hälsokostbutik gick bort, ingen av dem innehöll flour. Jag besökte också två livsmedelsbutiker och ett apotek, innan jag tillslut hittade en tandkräm som verkade acceptabel utifrån informationen som gavs i boken. Zendium junior innehåller visserligen en hel lista med ämnen som jag inte kan uttala, men inget av dem stod omnämnt som skadligt i boken.

I Danmark har man kommit långt med klassificering av kemikalier och på websidan forbrugerkemi.dk kan man hitta en massa information och även söka på enskilda ämnen. De flesta ämnena i zendiums tandkräm var okej, men två av dem (sodium saccharin och potassium thiocyanate) bedöms av danska Informationscenter för miljö och sundhed som skadliga, det första för hälsan och det andra även för miljön. Då ska tilläggas att det förra ämnet även ingick i Vademecums Byggare Bob tandkräm. Båda dessa ämnen stod långt ner på innehållsförteckningen på zendiumtandkrämen, varför jag fortfarande bedömmer att den var ett bättre köp än den vi hade innan.

Att köpa tandkräm verkar vara bland det svåraste man kan ge sig in på och det allra viktigaste verkar vara att inte använda för mycket och att spotta ut tandkrämen när man borstat klart. Hade jag ett barn som inte spottade ordentligt skulle jag definitivt satsa på nån av barntandkrämerna från hälsokosten istället. Kanske har tandkrämen ganska marginell effekt jämfört med många andra kemikalier vi utsätts för, men vi stoppar den ändå i munnen, med känsliga slemhinnor och sväljer lite oavsett om vi vill eller inte. Jag har själv haft jättemycket problem med mina tänder, men blev mycket bättre när jag började använda mer flour, så jag vet inte hur man ska värdera riskerna. Personligen är jag ändå mer orolig för att alla lagningar jag har i munnen ska läcka bisfenol-a än vad jag är att bli sjuk av tandkrämen. Men det är inte lätt att värdera risker och om man ska göra absolut rätt hela tiden tror jag man lätt blir antingen uppgiven eller helt hysterisk. Dessutom tänker jag att det är extremt dåligt för miljön att bli hysterisk och kasta allt. Bättre då att ersätta det med nåt bättre när man ändå måste köpa nytt. När det är dags att köpa nytt tror jag en bra tumregel är att försöka undvika det värsta och jag känner mig trots allt ganska nöjd med tandkrämsinköpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar