tisdag 16 juli 2013

Gryta med chips och choklad?

En sak som var inspirerande när vi testade Gröna kassen var att vi plötsligt var "tvungna" att laga mat som vi aldrig skulle testat annars. Jag läser mycket recept och så, men har en ganska enkel smak, så därför blir det sällan några spännande sensationer som jag testar, utan mest säkra kort. Men medan jag hade inspirationen uppe så testade vi Vegorikets recept på carnitas (men med anammas färs, utan apelsin och med halva mängden coca cola) och det blev supergott!

Uppmuntrad av det positiva experimentet gav jag mig i kast med ett än konstigare recept. Ursprungsreceptet kommer från boken Appetite for reduction som jag fick rekommenderad av Malin som driver bloggen Förenkla, men jag har anpassat det efter mina egna behov. Jag trodde jag skulle kunna charma barnen med att grytan innehöll både chips och choklad, men femåringen tyckte att det var så konstigt att han helst inte ens ville smaka. Både åttaåringen och åttamånadersbebisen tyckte dock maten var helt okej och vi vuxna tyckte den var jättegod. Tortillachipsens funktion är, förutom att ge smak, att reda grytan till en jättehärlig krämig konsistens. Vi åt grytan med massor av grönsaker och hembakt majsbröd, vill man ha den till nåt matgryn tror jag med fördel man kan spä den lite mer, för den blev som sagt väldigt krämig.

Mexico-inspirerad mole med svarta bönor

1 rödlök
2 vitlöksklyftor
1 tsk anis
½ tsk hett paprikapulver eller chilipeppar (öka mängden om du gillar stark mat)
2 tsk oregano
1 tsk kanel
1 tsk rökt paprikapulver
500 g krossade tomater
2,5 dl vatten
½ grönsaksbuljongstärning
½ dl mörka russin
½ dl krossade tortillachips (krossa först, mät sedan)
3 msk kakao
1 msk jordnötssmör
1 nypa socker (om jordnötssmöret är sockerfritt)
salt och peppar
6 dl kokta svarta bönor

Skala och hacka rödlöken. Fräs rödlöken med pressad vitlök i olja några minuter. Tillsätt kryddorna och fräs kort. Häll på tomater och vatten. Smula i buljongtärningen och låt koka upp.
Tillsätt russin, krossade tortillachips, kakao och jordnötssmör. Låt puttra ca 15 minuter, men var försiktig så att det inte bränner fast i botten.
Smaka av med socker, salt och peppar.
Tillsätt bönorna och låt allt bli varmt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar