lördag 27 augusti 2011

Fiskkakor och bulgursallad

Jag köpte boken Jacobs hälsokök av Jakob Wismar som höstpresent till mig själv. Det som gjorde mig intresserad av den var att det skulle finnas recept på färdiga såser, han kallar dem essenser som man gör i förväg och sen smaksätter maten med. Till fiskkakorna gjorde jag en bulgursallad med en av dessa essenser, Sweet red pepper. Jag tog en halv deciliter av den, men i receptet här har jag försökt höfta lite för den som inte har essensen. Men boken är bra, framförallt är det de goda essenserna jag gillar, så titta efter den på biblioteket eller köp den om du också är intresserad.

Fiskkakor
2 kokta potatisar
1 färsk lök med blast eller ½ purjolök
1 tsk salt
1 krm peppar
1 paket krav-märkt torsk
1 tsk potatismjöl
1/2 dl ströbröd

Mosa potatisen och strimla löken. Tina fisken och skär i mindre bitar. Mixa alla ingredienser utom ströbrödet. Forma till biffar och vänd i ströbrödet. Stek i olja.

Bulgursallad
2 dl bulgur
4 tomater
1 röd lök
1 knippe bladpersilja
3 dl kokta kikärter
1,5 msk ajvar relish
1 tsk vitvinsvinäger
flytande honung
1 knivsudd sambal oelek
1 msk olivolja
1 kruka färsk koriander
1 dl cashewnötter
1 dl russin

Koka bulgur enligt anvisningen på förpackningen. Hacka tomater, rödlök och bladpersilja.
Vispa ihop ajvar relish, vitvinsvinäger, lite flytande honung, en knivsudd sambal oelek (om du vill) och olivolja.
Blanda grönsaker, kikärtor och bulgur med dressingen. Klipp över koriander. Toppa med cashewnötter och russin. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar