söndag 9 juni 2013

Sommaren är här!

Nu är sommaren äntligen här och det märks både på mitt bloggande och mitt matlagande. På sommaren blir det mindre tid för bloggande och mindre planering i matlagandet. Det allra härligaste är ändå att det nu börjar komma en massa goda grönsaker i säsong. Sallad, örter, tomater och sockerärtor kan var och en odla i krukor och balkonglådor. Om du gillar att köpa kruksallat kan du, när du skördat bladen, plantera om det som finns kvar i en balkonglåda och vattna. Inom ett par veckor kan du skörda en omgång till och fortsätter du sköta plantan har du sallad hela sommaren.

På sajten säsongsmat.nu kan man få bra tips på vad som är i säsong. Nu finns både svensk gurka och svenska tomater i butik, men trots det är de egentligen inte i säsong än. De tomater och gurkor som säljs nu har kostat mycket energi i uppvärmning under våren och nu i början av juni är det fortfarande mer effektivt att köpa tomater och gurka från medelhavsområdet. Om ett par veckor kommer jag kunna skörda mina första tomater och en del som krukodlar har redan fått mogna tomater. Solmogna tomater från den egna täppan är trots allt mycket godare än köpta. Nu finns tomatplantor att köpa i handelsträdgården, plantera om i stor kruka/hink, ställ soligt och vattna.

Under hela sommaren är det oregelbundna uppdateringar av bloggen som gäller för mig. Jag kommer tipsa om utflyktsmat, som matmuffins, vegetarisk mat man kan laga ute och försöka låta bilen stå. Ett inlägg om lådcykel med elstödmotor utlovas, men jag säger inget om när.

Glad sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar